ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy i Miasta w Czerwieńsku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Dowody OsobisteDrukuj informacjęSprawa: Dowody Osobiste

Szczegóły informacji

Dowody Osobiste

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Referat Spraw Obywatelskich

Ogłoszono dnia: 2013-10-08 12:09:28

Termin załatwienia

30 dni

Miejsce załatwienia

Urząd Gminy i Miasta w Czerwieńsku


ul. Rynek 25

Telefon kontaktowy

+48 68 327 82 95

Adres e-mail

elud@czerwiensk.pl, usc@czerwiensk.pl

Sposób załatwienia

Wydanie dowodu osobistego po raz pierwszy dziecku do lat 5.
Ogólny opis
  1. Osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty.
  2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
  3. W imieniu osoby niepełnoletniej ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Obecność dziecka nie jest wymagana.
  4. Dowód osobisty odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny.
  5. Dowód osobisty jest ważny 5 lat od daty jego wydania. 
Wydawanie dowodu osobistego po raz pierwszy dzieciom w wieku  5-18 lat.
Ogólny opis
  1. Osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty.
  2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
  3. W imieniu osoby niepełnoletniej ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Jeśli niepełnoletni nie był obecny przy składaniu wniosku, jego obecność jest wymagana przy odbiorze dowodu osobistego.
  4. Dowód osobisty wydany osobie w wieku:
    1. 5 - 13 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    2. 13 - 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu, jeden z rodziców lub opiekun prawny.
  5. Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. 
Wydawanie dowodu osobistego po raz pierwszy osobie powyżej 18 lat.
Ogólny opis
  1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty od ukończenia 18 roku życia.
  2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
  3. Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
  4. Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.
  5. Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego oraz zatrzymywanie bez podstawy prawnej cudzego dowodu osobistego podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Ukaranie następuje w trybie przepisów określonych w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenie.
Wymiana dowodu osobistego z powodu utraty jego ważności
Ogólny opis
  1. Dowód osobisty należy wymienić w przypadku upływu terminu ważności.
  2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
  3. W imieniu osoby niepełnoletniej ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Jeśli niepełnoletni nie był obecny przy składaniu wniosku, jego obecność jest wymagana przy odbiorze dowodu osobistego.
  4. Dowód osobisty wydany osobie w wieku:
    1. 5 - 13 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    2. 13 - 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu, jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    3. powyżej18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu.
  5. Dowód osobisty jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
  6. Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego oraz zatrzymywanie bez podstawy prawnej cudzego dowodu osobistego podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Ukaranie następuje w trybie przepisów określonych w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenie. 
Wymiana dowodu osobistego z powodu zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym.
Ogólny opis
  1. Dowód osobisty należy wymienić w przypadku zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym lub zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w posiadanym dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
  2. W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, dotychczas posiadany dokument zostanie unieważniony po upływie 4 miesięcy od zdarzenia powodującego tę zmianę.
  3. Zmiana adresu miejsca zameldowania w dotychczas posiadanym dowodzie osobistym nie stanowi podstawy do jego wymiany.
  4. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
  5. W imieniu osoby niepełnoletniej ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Jeśli niepełnoletni nie był obecny przy składaniu wniosku, jego obecność jest wymagana przy odbiorze dowodu osobistego. Wyjątek stanowią osoby które nie ukończyły 5 lat.
  6. Dowód osobisty wydany osobie w wieku:
    1. do 5 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    2. 5 - 13 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    3. 13 - 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu, jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    4. powyżej18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu.
  7. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
  8. Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego oraz zatrzymywanie bez podstawy prawnej cudzego dowodu osobistego podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Ukaranie następuje w trybie przepisów określonych w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenie. 
Wydawanie dowodu osobistego z powodu jego utraty lub uszkodzenia.
Ogólny opis
  1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty od ukończenia 18 roku życia.
  2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego z powodu jego utraty lub uszkodzenia należy złożyć niezwłocznie.
  3. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
  4. W imieniu osoby niepełnoletniej ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Jeśli niepełnoletni nie był obecny przy składaniu wniosku, jego obecność jest wymagana przy odbiorze dowodu osobistego. Wyjątek stanowią osoby które nie ukończyły 5 lat.
  5. Dowód osobisty wydany osobie w wieku:
    1. do 5 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    2. 5 - 13 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    3. 13 - 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu, jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    4. powyżej18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu.
  6. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
  7. Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego oraz zatrzymywanie bez podstawy prawnej cudzego dowodu osobistego podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Ukaranie następuje w trybie przepisów określonych w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenie. 
 
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego .
 
Ogólny opis
  1. Osoba, która utraciła dowód osobisty, lub której dowód osobisty został uszkodzony w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza, zgłasza niezwłocznie ten fakt organowi dowolnej gminy. Zgłoszenia dokonuje się osobiście na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można również dokonać w formie elektronicznej kierując zgłoszenie do organu gminy, który wydał utracony lub uszkodzony dowód osobisty.
  2. Osoba, przebywająca poza terytorium RP, która utraciła dowód osobisty, lub której dowód osobisty został uszkodzony w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza, zgłasza niezwłocznie ten fakt dowolnej placówce konsularnej RP. Zgłoszenia dokonuje się osobiście na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można również dokonać w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.
  3. Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby niepełnoletniej lub ubezwłasnowolnionej dokonuje jeden z rodziców, opiekun prawny lub kurator.
  4. Dowód osobisty podlega unieważnieniu z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej RP utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego lub przekazania do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej RP przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego.
    Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego należy złożyć niezwłocznie. 
 
Wymiana dowodu osobistego z powodu utraty jego ważności
Ogólny opis
  1. Dowód osobisty należy wymienić w przypadku upływu terminu ważności.
  2. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód osobisty odbiera się w organie gminy, w którym wniosek został złożony.
  3. W imieniu osoby niepełnoletniej ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Jeśli niepełnoletni nie był obecny przy składaniu wniosku, jego obecność jest wymagana przy odbiorze dowodu osobistego.
  4. Dowód osobisty wydany osobie w wieku:
    1. 5 - 13 lat odbiera jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    2. 13 - 18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu, jeden z rodziców lub opiekun prawny,
    3. powyżej18 lat odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu.
  5. Dowód osobisty jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
  6. Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego oraz zatrzymywanie bez podstawy prawnej cudzego dowodu osobistego podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny. Ukaranie następuje w trybie przepisów określonych w kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenie. 
 

Miejsce odbioru

Urząd Gminy i Miasta 
Referat Spraw Obywatelskich 
Pokój 104
 
1) Wniosek należy złożyć osobiście w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce zameldowania stałego a w razie jego braku , według ostatniego miejsca pobytu stałego. W przypadku gdy nie można ustalić miejsca ostatniego pobytu stałego, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla dzielnicy Warszawa-Śródmieście.
 
2) Wniosek można składać za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy nie jest możliwe.

Wymagane Dokumenty

DOKUMENTY: · Wypełniony i podpisany wniosek o wydanie dowodu osobistego.
  • · Posiadany dowód osobisty bądź w przypadku jego braku inny dokument potwierdzający tożsamość-do wglądu
Załączniki:
  • 2 wyraźne i jednakowe fotografie (bez retuszu) o wymiarach 35 x 45 mm odzwierciedlające aktualny wizerunek osoby bez nakrycia głowy, okularów z ciemnymi szkłami, głowa w pozycji lewego półprofilu, z widocznym lewym uchem bez ozdób z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.
  • Złożenie fotografii w ciemnych okularach przez osoby z wadami wzroku wymaga przedstawienia orzeczenia o niepełnosprawności; fotografii w nakryciu głowy zgodnie z zasadami wyznania wymaga zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.
  • odpis skrócony aktu urodzenia -w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński
  • odpis skrócony aktu małżeństwa. Wymienione dokumenty USC - z przeznaczeniem do dowodu osobistego - można uzyskać bez opłaty skarbowej, drogą pocztową, w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym dla miejsca urodzenia bądź małżeństwa (w którym akt sporządzono)
  • na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument poświadczający obywatelstwo polskie.
  •  Poświadczenie obywatelstwa wydaje wojewoda właściwy według miejsca zamieszkania (obecnego bądź w przypadku jego braku - ostatniego).

Czas realizacji

30 dni

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony