ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy i Miasta w Czerwieńsku
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2004-02-05 14:13:31 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu


Załącznik nr 1 do uchwały

nr 52/IX/99 Rady Gminy

i Miasta Czerwieńsk

z dnia 29 czerwca 1999 r.


STATUT SAMORZĄDU MIESZKAŃCÓW MIASTA

C Z E R W I E Ń S K


 

I. Postanowienia ogólne


§ 1.1. Miasto Czerwieńsk jest jednostką pomocniczą Gminy, którego mieszkańcy wspólnie z mieszkańcami sołectw tworzą wspólnotę samorządową Gminy Czerwieńsk.

2. Ogół mieszkańców miasta Czerwieńsk stanowi Samorząd Mieszkańców Miasta.

3. Miasto Czerwieńsk obejmuje terytorium o powierzchni 922 ha.


§ 2. Samorząd Mieszkańców Miasta działa zgodnie z postanowieniami obowiązujących aktów prawnych, a w szczególności:

- ustawy o samorządzie gminnym,

- ustawy o finansach publicznych,

- ustawy o referendum gminnym,

- Statutu Gminy Czerwieńsk,

- niniejszego Statutu.


§ 3.1. Zniesienia, podziału lub połączenia jednostek pomocniczych na terenie Gminy dokonuje Rada Miejska z inicjatywy własnej po przeprowadzeniu publicznej konsultacji lub na wniosek właściwych jednostek pomocniczych .

2. Okres konsultacji trwa 6 tygodni od chwili ogłoszenia projektu zainteresowanym mieszkańcom. W przypadku różnic w opiniach z poszczególnych jednostek pomocniczych, Rada Miejska może zarządzić referendum wśród mieszkańców właściwych lub projektowanych jednostek pomocniczych.

3. Wynik konsultacji w przypadku zamiaru utworzenia nowej jednostki pomocniczej z inicjatywy Rady Miejskiej nie ma charakteru wiążącego.

4. Decyzje w sprawie przeniesienia lub przyłączenia konkretnej jednostki pomocniczej do sąsiadującej Gminy należy do kompetencji Rady Ministrów.

5. Uchwały Samorządu Mieszkańców Miasta w przedmiocie zniesienia, podziału lub połączenia jednostki pomocniczej zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 1/2 stałych mieszkańców jednostki pomocniczej uprawnionych do głosowania.


II. Zakres kompetencji Samorządu Mieszkańców Miasta


§ 4.1. Do zakresu kompetencji Samorządu Mieszkańców Miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu miejscowym nie zastrzeżone ustawami oraz uchwałami Rady Miejskiej na rzecz innych podmiotów.

2. Do kompetencji ogólnych Samorządu Mieszkańców Miasta należą w szczególności:

1/ działania na rzecz godzenia interesów partykularnych z interesem wspólnym i koniecznością zachowania istniejących wartości przyrodniczych i społecznych,

2/ działania na rzecz rozwoju miasta,

3/ tworzenia warunków do pełnego udziału w życiu publicznym Miasta wszystkich uczestników jego społeczności,

4/ reprezentowanie interesów społeczności miejskiej i jej uczestników względem organów gminnych, organów administracji rządowej i innych podmiotów życia publicznego,

5/ organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania.

6/ uczestnictwo w posiedzeniach komisji problemowych Rady.


III. Organizacja i zakres działania organów miasta.


§ 5.1. Organami Miasta są:

1/ Zebranie Mieszkańców - organ uchwałodawczy

2/ Przewodniczący - organ wykonawczy,

3/ Rada Mieszkańców Miasta Czerwieńsk - organ pomocniczy Przewodniczącego.

2. Kadencja Przewodniczącego i Rady Mieszkańców Miasta Czerwieńsk trwa 4 lata i kończy się z momentem wyboru nowych organów.

3. Zebranie Mieszkańców tworzą wszyscy stali mieszkańcy Miasta uprawnieni do głosowania.


§ 6. Do wyłącznej właściwości Zebrania Mieszkańców należy w szczególności:

1/ wydawanie opinii w części dotyczącej Miasta, o przedstawianych do konsultacji przez Radę Miejską projektach uchwał w sprawach planu zagospodarowania przestrzennego, planu budżetu na dany rok i innych uchwał Rady,

2/ podejmowanie decyzji w zakresie zwykłego zarządu mieniem Miasta, w tym również środkami pieniężnymi przyznanymi Miastu z budżetu Gminy,

3/ uchwalanie najpóźniej do 15 października każdego roku wniosków do budżetu gminy na następny rok,

4/ uchwalenie wysokości udziału mieszkańców w budowie infrastruktury technicznej dla Miasta oraz sposobu zbierania środków od mieszkańców lub instytucji i jednostek organizacyjnych usytuowanych na terenie Miasta,

5/ wybór organów Samorządu Miasta,

6/ podejmowanie wspólnych przedsięwzięć z sołectwami.


§ 7.1. Uchwały Zebrania Mieszkańców Przewodniczący Rady Mieszkańców przekazuje Burmistrzowi w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.

2. Sprawy w zależności od charakteru, Burmistrz przekazuje do załatwienia przez Zarząd Gminy lub przedkłada do rozpatrzenia na sesji Rady.

3. Uchwały Zebrania Mieszkańców sprzeczne z prawem są nieważne.

O nieważności uchwały w części lub całości orzeka Przewodniczący Rady Miejskiej po zasięgnięciu opinii Komisji Rewizyjnej Rady oraz Radcy Prawnego w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty doręczenia uchwały.

4. Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie prawne. Od decyzji Przewodniczącego Rady Miejskiej przysługuje organom miasta odwołanie do Rady Miejskiej.


§ 8.1. Samorząd Mieszkańców Miasta czynnie uczestniczy w podejmowaniu wszelkich rozstrzygnięć prawnych i administracyjnych dotyczących Miasta poprzez uczestnictwo w komisjach Rady.

2. Organy gminy powiadamiają niezwłocznie Samorząd Mieszkańców Miasta o podejmowanych i projektowanych rozstrzygnięciach dotyczących Miasta.

3. Samorząd Mieszkańców Miasta jest zobowiązany udzielić opinii i odpowiedzi na kierowane do niego zapytania w terminie 14 dni od dnia doręczenia stosownego pisma Przewodniczącemu Rady Mieszkańców, chyba że organy gminy i Rada Mieszkańców ustalą w drodze porozumienia inaczej. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie uznany zostanie za rezygnację z zajęcia stanowiska.


IV. Przewodniczący i Rada Mieszkańców Miasta.


§ 9.1. Samorząd Mieszkańców Miasta wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Radę Mieszkańców Miasta Czerwieńsk.

Wybór na nową kadencję zarządza Rada Miejska w drodze uchwały.

2. Zebranie Mieszkańców , na którym ma być dokonany wybór Przewodniczącego i członków Rady Mieszkańców zwołuje Zarząd Gminy. W tym celu Zarząd Gminy określa miejsce, godzinę i dzień zebrania .

3. Postanowienie Zarządu Gminy o zwołaniu zebrania dla wyboru Przewodniczącego i Rady Mieszkańców Miasta podaje się do wiadomości mieszkańców co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.


§ 10.1. Dla dokonania ważnego wyboru Przewodniczącego i Rady Mieszkańców Miasta na Zebraniu Mieszkańców wymagana jest obecność co najmniej 1/10 stałych mieszkańców Miasta, uprawnionych do głosowania.

2. O ile w wyznaczonym terminie na zebraniu wyborczym nie uzyska się obecności 1/10 stałych mieszkańców Miasta uprawnionych do głosowania, wybory przeprowadza się na następnym zebraniu w tym samym dniu po upływie 30 minut od pierwszego terminu zebrania przy obecności 1/50 stałych mieszkańców Miasta uprawnionych do głosowania.

3. Do głosowania uprawnieni są stali mieszkańcy Miasta mający czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach do samorządu gminnego.

4. Liczbę stałych mieszkańców Miasta uprawnionych do głosowania określa Zarząd Gminy na podstawie dokumentacji ewidencji ludności.


§ 11.1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3-osobowym, wybrana spośród uprawnionych uczestników zebrania.

Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na Przewodniczącego lub członka Rady Mieszkańców Miasta.

2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

1/ przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

2/ przeprowadzenie głosowania,

3/ obliczenia wyników wyborów,

4/ sporządzenie protokółu o wynikach wyborów

5/ ogłoszenie wyników wyborów.


§ 12.1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.

2. Warunkiem przyjęcia każdej kandydatury jest zgoda kandydatów wyrażona ustnie w czasie zebrania.

3. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić wybór Przewodniczącego, w drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Mieszkańców Miasta w ilości określonej uchwałą zebrania Samorządu Mieszkańców.

Wyborów Przewodniczącego i członków Rady Mieszkańców Miasta dokonuje się w głosowaniu tajnym spośród osób uprawnionych do głosowania.


§ 13.1. Uprawnieni do głosowania mieszkańcy Miasta głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczątką Rady Miejskiej. Karty do głosowania przygotowuje komisja skrutacyjna.

2. Nieważne są głosy na kartach:

1/ całkowicie przedartych,

2/ innych niż ustalone w ust.1,

3/ na których pozostawiono więcej kandydatów niż miejsc do obsadzenia.

3. Za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.


§ 14.1. Przewodniczący i członkowie Rady Mieszkańców są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Mieszkańców i mogą być przez Zebranie Mieszkańców odwołani, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia Statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.

2. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte, o ile jest to możliwe po ich wysłuchaniu .

3. Głosowanie tajne w sprawie odwołania przeprowadza się stosując odpowiednie postanowienia niniejszego Statutu jak przy wyborach.


§ 15. Jeżeli w trakcie kadencji zajdzie potrzeba dokonania wyboru Przewodniczącego lub członka Rady Mieszkańców, zebranie wyborcze dla wyboru Przewodniczącego zwołuje się jak w § 9 . W przypadku przeprowadzenia wyboru członka Rady Mieszkańców lub całej Rady w czasie kadencji, zebranie zwołuje Przewodniczący Rady Mieszkańców powiadamiając o terminie Zarząd Gminy i Przewodniczącego Rady Miejskiej.


§ 16. Przewodniczącemu Samorządu Mieszkańców przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady Miejskiej.


§ 17.1. Do obowiązków Przewodniczącego Samorządu Mieszkańców należy w szczególności:

1/ zwoływanie Zebrań Mieszkańców,

2/ zwoływanie posiedzeń Rady Mieszkańców,

3/ działanie stosownie do wskazań Zebrania Mieszkańców , Rady Miejskiej i Zarządu Gminy,

4/ wykonuje bieżący, zwykły zarząd mieniem gminnym,

5/ pomaga w kierowaniu akcją pomocy w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych,

6/ reprezentuje Miasto w stosunkach cywilno-prawnych i w sprawach publicznych,

7/ podejmuje działania organizatorsko-wykonawcze mające istotne znaczenie dla mieszkańców i gospodarki miasta,

8/ uczestniczy w naradach i szkoleniach organizowanych dla jednostek pomocniczych.

2. Na Zebraniach Mieszkańców Przewodniczący przedkłada informację ze swojej działalności i działalności Rady Mieszkańców Miasta.


§ 18.1. Przewodniczący może uczestniczyć w sesjach Rady Miejskiej bez prawa głosowania.

2. Przewodniczący informuje poprzez rozplakatowanie ogłoszeń mieszkańców o terminie i tematyce sesji Rady Miejskiej.


§ 19.1. Wykonując swoje obowiązki Przewodniczący Samorządu trwale współpracuje z Radą Mieszkańców Miasta, która liczy 7 osób.

2. Do obowiązków Rady Mieszkańców Miasta należy wspomaganie działalności Przewodniczącego tejże Rady. Rada Mieszkańców ma charakter opiniodawczy, doradczy i inicjatywny.

3. Posiedzenia Rady Mieszkańców odbywają się nie mniej niż raz na kwartał.

Na posiedzenia Rady Mieszkańców zaprasza się miejscowych radnych.

4. Rada Mieszkańców w szczególności:

1/ przygotowuje projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez Zebranie Mieszkańców,

2/ opracowuje i przedkłada Zebraniu Mieszkańców projekty programu pracy Samorządu Miasta,

3/ występuje z inicjatywami dotyczącymi rozwiązywania problemów Miasta i realizacji jego zadań,

4/ współpracuje z właściwymi organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań,

5/ opracowuje sprawozdanie o swojej działalności,

6/ inicjuje i prowadzi na terenie Miasta prace możliwe do wykonania małymi nakładami finansowymi Miasta i przy współudziale mieszkańców.

5. Rada Mieszkańców Miasta nie może organizować przetargów w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.


V.Zasady i tryb zwoływania Zebrań Mieszkańców.


§ 20.1. Zebranie Mieszkańców zwołuje Przewodniczący :

1/ z własnej inicjatywy,

2/ na żądanie co najmniej 15 osób uprawnionych do głosowania,

3/ na wniosek Rady Miejskiej lub Zarządu Gminy,

4/ na żądanie co najmniej 5 radnych.

2. Zebranie Mieszkańców odbywa się w miarę potrzeb jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.

3. Zawiadomienie o zebraniu powinno ukazać się co najmniej 7 dni przed terminem chyba, że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.


§ 21.1. Zebranie Mieszkańców jest ważne, gdy mieszkańcy Miasta zostali powiadomieni zgodnie z wymogami Statutu i bierze w nim udział co najmniej 1/10 stałych mieszkańców uprawnionych do głosowania.

2. Jeżeli w wyznaczonym terminie w Zebraniu Mieszkańców nie uczestniczy wymagana liczba osób, Przewodniczący zarządza odbycie następnego zebrania po upływie 30 minut. W drugim terminie ważne qvorum dla rozpoczęcia Zebrania Mieszkańców stanowi 1/50 liczba osób uprawnionych do głoswoania.

3. Zebranie Mieszkańców otwiera Przewodniczący i przewodniczy jego obradom.

Zebranie może w razie potrzeby wyznaczyć inną osobę spośród obecnych do prowadzenia Zebrania Mieszkańców.

4. Porządek obrad ustala Zebranie Mieszkańców.


§ 22.1. Uchwały głosowane są w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.

2. Obrady zebrania są protokółowane. Protokół i uchwały podpisuje prowadzący zebrania i protokólant.

3. Oryginały protokółów wraz z listami obecności własnoręcznie podpisanymi przez biorących udział w Zebraniu Mieszkańców niezwłocznie przekazuje się Burmistrzowi Gminy i Miasta.

4. Sposób postępowania z uchwałami Zebrania Mieszkańców określono w § 7 niniejszego Statutu.

5. W przypadku odmowy realizacji uchwał lub wniosków Zebrania Mieszkańców, a także braku odpowiedzi w ustalonym terminie - Samorząd Mieszkańców Miasta może wnieść sprzeciw do Rady Miejskiej gdy uzna, że istniejący stan lub podjęte rozstrzygnięcia naruszają istotne interesy mieszkańców. Sprzeciw powinien zawierać opis sprawy i konkretne zarzuty.


VI. Gospodarka finansowa Miasta.


§ 23.1. Dochodami Samorządu Mieszkańców Miasta są:

1/ środki finansowe wydzielone corocznie w budżecie Gminy,

2/ przychody własne Samorządu Mieszkańców Miasta pochodzące z najmu lokali, dzierżawy obiektów oraz organizowanych imprez na terenie Miasta,

3/ dotacje celowe z budżetu Gminy,

4/ dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych.

2. Samorząd Mieszkańców Miasta prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy, który zatwierdza Rada Miejska.

3. Księgowość dochodów i wydatków Samorządu Mieszkańców Miasta prowadzi Urząd Gminy i Miasta.

4. Samorząd Mieszkańców Miasta składa sprawozdanie z działalności finansowej jednostki Skarbnikowi Gminy na każdorazowe żądanie Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

5. Za prawidłową gospodarką finansową Samorządu Mieszkańców Miasta Czerwieńska odpowiedzialność ponosi Przewodniczący Samorządu Mieszkańców Miasta.

6. Przewodniczący Samorządu Mieszkańców może podejmować zobowiązania Samorządu Mieszkańców do wysokości środków ujętych w planie finansowo-rzeczowym po uzyskaniu kontrasygnaty Skarbnika Gminy.


§ 24.1. W ramach posiadanych środków finansowych Samorząd Mieszkańców Miasta pokrywa koszty związane z zaspokojeniem potrzeb Miasta, a w szczególności w zakresie:

1/ obsługi techniczno-kancelaryjnej biura Samorządu Miasta,

2/ dofinansowania przedsięwzięć w zakresie:

a/ utrzymania urządzeń i boisk sportowych,

b/ utrzymania świetlic,

c/ utrzymania dróg gminnych,

d/ budowy, utrzymania, remontów przystanków MZK,

e/ utrzymania, konserwacji zieleni, zadrzewień w mieście,

f/ dotowania lokalnych komitetów inwestycyjnych i remontowych,

g/ wspomagania działalności zespołów kulturalnych i sportowych oraz organizacji społecznych,

h/ dotowania wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży,

i/ wspomagania utrzymania przedszkoli, szkół i bibliotek.

2. Zebranie Mieszkańców podejmuje uchwały w zakresie realizacji ust.1, które nie wymagają zatwierdzenia przez Radę Miejską .


VII. Zasady zarządu mieniem będącym własnością, bądź będącym w zarządzie Samorządu Miasta.


§ 25. Organy Samorządu Mieszkańców Miasta zarządzają mieniem gminnym, przekazanym przez Gminę na podstawie uchwały Rady Miejskiej.


§ 26. Korzystanie ze skomunalizowanego mienia gminnego odbywa się na następujących zasadach - poprzez:

1. Czynności dokonywane samodzielnie przez Zebranie Mieszkańców na podstawie podjętej uchwały w zakresie:

1/ ustalenia wysokości czynszu dzierżawnego za korzystanie z gruntów,

2/ ustalenia wysokości czynszu najmu lokali i obiektów należących bądź będących w zarządzie Samorządu Mieszkańców Miasta.

2. Czynności wymagające zatwierdzenia uchwały Zebrania Mieszkańców przez Zarząd Gminy zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej, w zakresie:

1/ sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, zamiany oraz dzierżawy lub najmu mienia Samorządu - przekraczającego okres 3 lat,

2/ zbycia w trybie nieodpłatnym mienia gminnego na cele kulturalne, społeczne, charytatywne, kultu religijnego.

3. Uchwała Zebrania Mieszkańców powinna zawierać:

1/ uzasadnienie potrzeby sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, zamiany, dzierżawy lub najmu mienia gminnego,

2/ cel na jaki zostaną przeznaczone środki uzyskane z tego tytułu,

3/ orientacyjną cenę wywoławczą sprzedaży, wysokość czynszu dzierżawnego lub czynszu najmu.

4. Sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości odbywa się zasadach ogólnie obowiązujących przepisów prawnych.

5. Dochody uzyskane z tytułu zarządu mieniem gminnym są przeznaczone na realizację zadań określonych w § 24 niniejszego Statutu, a także na:

1/ konserwację mienia gminnego,

2/ pokrycie wydatków związanych z zarządem mieniem,

3/ inne gospodarcze, społeczne i kulturalne potrzeby mieszkańców Miasta.


VIII. Kontrola i nadzór nad Samorządem Mieszkańców Miasta.


§ 27.1. Kontrolę nad działalnością Samorządu Mieszkańców Miasta sprawuje Zarząd Gminy.

2. Zarząd Gminy zobowiązany jest do czuwania, aby mienie Samorządu Mieszkańców Miasta nie było narażone na szkody i uszczuplanie.

3. Burmistrz lub upoważniony przez niego Sekretarz Gminy mają prawo żądania niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania Samorządu Mieszkańców Miasta.

Mogą ponadto uczestniczyć w posiedzeniach organów Samorządu Mieszkańców Miasta.

4. Skarbnik Gminy sprawuje kontrolę działalności finansowej Samorządu Mieszkańców Miasta.


IX. Postanowienia końcowe.


§ 28.1. Zmiany w niniejszym Statucie podlegają zatwierdzeniu przez Radę Miejską i mogą być dokonywane:

1/ na wniosek Zebrania Mieszkańców,

2/ z inicjatywy Rady Miejskiej

2. Rada Miejska interpretuje przepisy niniejszego Statutu we własnym zakresie konsultacji z Radą Mieszkańców.

3. Postanowienia Statutu wchodzą w życie z dniem ogłoszenia w miesięczniku “Czerwieńsk U NAS”.


« powrót do poprzedniej strony