UCHWAŁA Nr 212/XXIX/06

RADY MIEJSKIEJ w CZERWIEŃSKU

z dnia 27 września 2006 r.

 

w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Czerwieńsk oraz rodzaju
i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. j. t. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz zgodnie z art.184 ust.1,2,3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U., Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - uchwala się, co następuje:

 

§ 1.1. W celu opracowania projektu budżetu gminy- Burmistrz Czerwieńsk w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy wydaje zarządzenie w sprawie opracowania danych planistycznych na kolejny rok budżetowy.

 

2. Burmistrz Czerwieńska zobowiązuje kierowników referatów (samodzielne stanowiska pracy Urzędu Gminy i Miasta oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy do opracowania projektów dochodów i wydatków budżetowych oraz planowanych przychodów
i wydatków zakładów budżetowych i gminnych funduszy celowych.

 

3. Wycinkowe dane planistyczne opracowane przez kierowników referatów i kierowników jednostek organizacyjnych gminy są przekazywane Skarbnikowi Gminy nie później niż
do
dnia 15 października.

 

4. Projekty planów finansowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej opracowywane są w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.

 

5. Samorządy mieszkańców, radni mogą składać w terminie do dnia 30 września wnioski
o wykonanie zadań w sołectwach przez:

            Zakład Komunalny - w zakresie utrzymania czystości, zieleni, dróg gminnych, cmentarzy,

            Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury - w zakresie organizacji lub wspierania imprez kulturalnych ,

            Halę sportowa - w zakresie utrzymania obiektów sportowych oraz organizacji
i wsparcia imprez sportowych i rekreacyjnych.

 

6. Projekt budżetu powinien być opracowany na podstawie :

1)      stanu majątkowego, organizacyjnego, cen, stawek podatkowych, taryf, marż, opłat obowiązujących w dniu 30 września roku poprzedzającego, 
z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie do końca danego  roku  a także zmian przewidywanych w roku budżetowym objętym planowaniem,

2)      stanu etatów na dzień 30 września roku poprzedzającego z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie do końca danego roku , stopniem wzrostu poziomu wynagrodzeń przewidzianych dla pracowników sfery budżetowej, przewidywanych wypłat nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych, rentowych, wzrostu dodatków stażowych,

3)      skutków finansowych w wyniku podjęcia aktów prawnych mających wpływ na przewidywane wykonanie budżetu danego roku oraz budżetu roku następnego.

 

7. Na podstawie otrzymanych danych planistycznych zawierających planowane dochody
i wydatki jednostek budżetowych, planowanych przychodów i wydatków zakładów budżetowych , wykazu zadań bieżących i inwestycyjnych, otrzymanych wniosków o dotacje jak również skalkulowanych dochodów własnych budżetu, dotacji i subwencji – Skarbnik opracowuje projekt budżetu.

 

§ 2.1. Projekt uchwały budżetowej winien zawierać w formie załączników:

1)      prognozowane dochody według źródeł i działów klasyfikacji budżetowej
w szczegółowości dział, rozdział, paragraf,

2)      plan wydatków budżetowych w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji wydatków, plan przychodów i rozchodów budżetu gminy,

3)      plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych,

4)      plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

5)      plany przychodów i wydatków gminnych funduszy celowych

6)      dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
i innych zadań zleconych jednostce odrębnymi ustawami,

7)      wykaz zadań inwestycyjnych finansowanych z udziałem środków z budżetu gminy
 i pozyskanych z innych źródeł, w tym ze środków z budżetu Unii Europejskiej
 i innych bezzwrotnych, z podaniem:

a.       nazwy zadania i lokalizacji,

b.      działu klasyfikacji budżetowej,

c.       całkowitą wartość kosztorysową,

d.      planowaną wielkość środków finansowych na realizacje zadania w roku budżetowym oraz źródeł ich finansowania.

8)      wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie programów i projektów ze środków bezzwrotnych
o których mowa w art.5 ust.3 pkt 1,2 i 4, ustawy o finansach publicznych.

9)      wyodrębnione wielkości środków finansowych do dyspozycji jednostek pomocniczych gminy w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf,

10)  informacje o stanie mienia komunalnego oraz objaśnienia do projektu planu dochodów i wydatków.

 

2. Projekt uchwały budżetowej powinien również zawierać:

1) określoną kwotę rezerwy ogólnej, która nie może przekroczyć wysokości 1% planowanych wydatków budżetu,

2) określoną kwotę rezerwy celowej, która nie może przekroczyć 5% planowanych wydatków budżetu,

3) określoną kwotę i zakres dotacji przedmiotowych udzielanych z budżetu,

4) określoną kwotę i zakres dotacji celowych udzielanych z budżetu.

 

3. Projekt uchwały budżetowej może również określać:

1)      upoważnienie Burmistrza do dokonywania zmian w budżecie w zakresie określonym w art.188 ust.2 ustawy o finansach publicznych,

2)      upoważnienie Burmistrza do zaciągania kredytów i pożyczek oraz papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku deficytu budżetu
z określeniem limitu kwoty,

3)      upoważnienie Burmistrza do spłaty zobowiązań gminy,

4)      upoważnienie do samodzielnego zaciągania zobowiązań z określeniem jego limitu,

5)      upoważnienie Burmistrza do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków określonych w Wieloletnim planie Inwestycyjnym , w tym na programy i projekty realizowane ze środków funduszy strukturalnych i innych źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,

6)      upoważnienie Burmistrza do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki
i których termin zapłaty upływa w roku następnym ,

7)      upoważnienie Burmistrza do wprowadzenia w drodze zarządzenia upoważnień dla kierowników jednostek organizacyjnych gminy do dokonywania zmian w planach wydatków jednostki w ramach tego samego działu klasyfikacji budżetowej za wyjątkiem zmian planu wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz wydatków majątkowych,

8)      upoważnienia Burmistrza do lokowania wolnych środków finansowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.

 

4. Jeżeli budżet na dany rok wykazuje deficyt budżetowy, w projekcie uchwały budżetowej określa się jego kwotę i źródła jego pokrycia.

 

§ 3. Projekt budżetu analizuje, koryguje i ustala Burmistrz i przedkłada ten projekt Radzie Miejskiej a także przesyła do Regionalnej Izby Obrachunkowej – celem zaopiniowania do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz podaje go do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

§ 4. Przewodniczący Rady Miejskiej po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej wraz
z materiałami informacyjnymi kieruje projekt uchwały do wszystkich komisji stałych rady
w celu zaopiniowania oraz wyznacza termin sesji budżetowej.

 

§ 5.1. Komisje analizują projekt budżetu i dokonują jego oceny. Swoje wnioski formułują na piśmie w Opinii dotyczącej  projektu uchwały budżetowej.

2.Kierownicy referatów Urzędu oraz kierownicy jednostek organizacyjnych gminy przedstawiają właściwym komisjom rady na ich żądanie dodatkowych informacji
 i wyjaśnień.

 

§ 6.Opinie komisji przedkłada się Przewodniczącemu Rady co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem sesji budżetowej.. Przewodniczący Rady przedkłada Burmistrzowi opinie komisji co najmniej na 5 dni przed planowanym terminem sesji budżetowej.

§ 7.1. Burmistrz może na podstawie wniosków zawartych w opiniach komisji dokonać autopoprawek w projekcie uchwały budżetowej.

 

§ 8. Porządek sesji budżetowej winien zawierać co najmniej następujące punkty:

1)      odczytanie projektu uchwały budżetowej,

2)      odczytanie opinii stałych komisji Rady,

3)      odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym projekcie budżetu,

4)      stanowisko Burmistrza w sprawie opinii i wniosków,

5)      dyskusja i głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

§ 9. Budżet na dany rok uchwala Rada przed rozpoczęciem roku budżetowego a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

 

§ 10.W przypadku nie uchwalenia budżetu przed rozpoczęciem nowego roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej gminy jest przedłożony Radzie projekt uchwały budżetowej nie dłużej jednak niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

 

§ 11. Wydana przez Regionalną Izbę Obrachunkową opinia o przedłożonym projekcie budżetu gminy nie wstrzymuje procedury uchwalania budżetu, jednakże Burmistrz
w przypadku opinii negatywnej zobowiązany jest przedstawić tę opinię Radzie na sesji budżetowej wraz z odpowiedzią na zarzuty Izby.

§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Czerwieńska.

 

§ 13. Traci moc uchwała Nr 30/V/03 rady Miejskiej w Czerwieńsku z dnia 28 kwietnia 2003r w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Czerwieńsk oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

§ 14. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

UN