UCHWAŁA Nr 212/XXIX/06
z dnia 27 września 2006 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Czerwieńsk oraz rodzaju
i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. j. t. z
2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz zgodnie z art.184 ust.1,2,3 ustawy z
dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach
publicznych (Dz. U., Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) - uchwala się, co następuje:
§ 1.1. W celu opracowania
projektu budżetu gminy- Burmistrz Czerwieńsk w terminie do dnia 30
września roku poprzedzającego rok
budżetowy wydaje zarządzenie w sprawie opracowania danych planistycznych na
kolejny rok budżetowy.
2. Burmistrz Czerwieńska zobowiązuje
kierowników referatów (samodzielne stanowiska pracy Urzędu Gminy i Miasta oraz
kierowników jednostek organizacyjnych gminy do opracowania projektów dochodów i
wydatków budżetowych oraz planowanych przychodów
i wydatków zakładów budżetowych i gminnych funduszy celowych.
3. Wycinkowe dane planistyczne opracowane
przez kierowników referatów i kierowników jednostek organizacyjnych gminy są
przekazywane Skarbnikowi Gminy nie później niż
do dnia 15 października.
4. Projekty planów finansowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej opracowywane są w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.
5. Samorządy mieszkańców, radni mogą składać w
terminie do dnia 30 września wnioski
o wykonanie zadań w sołectwach przez:
Zakład Komunalny - w zakresie utrzymania czystości, zieleni, dróg gminnych, cmentarzy,
Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury - w zakresie organizacji lub wspierania imprez kulturalnych ,
Halę sportowa - w zakresie utrzymania
obiektów sportowych oraz organizacji
i wsparcia imprez sportowych i rekreacyjnych.
6. Projekt budżetu powinien być opracowany na podstawie :
1)
stanu majątkowego, organizacyjnego, cen, stawek podatkowych,
taryf, marż, opłat obowiązujących w dniu 30 września roku poprzedzającego,
z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie do końca danego roku
a także zmian przewidywanych w roku budżetowym objętym planowaniem,
2) stanu etatów na dzień 30 września roku poprzedzającego z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie do końca danego roku , stopniem wzrostu poziomu wynagrodzeń przewidzianych dla pracowników sfery budżetowej, przewidywanych wypłat nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych, rentowych, wzrostu dodatków stażowych,
3) skutków finansowych w wyniku podjęcia aktów prawnych mających wpływ na przewidywane wykonanie budżetu danego roku oraz budżetu roku następnego.
7. Na podstawie
otrzymanych danych planistycznych zawierających planowane dochody
i wydatki jednostek budżetowych, planowanych przychodów i wydatków zakładów
budżetowych , wykazu zadań bieżących i inwestycyjnych, otrzymanych wniosków o
dotacje jak również skalkulowanych dochodów własnych budżetu, dotacji i
subwencji – Skarbnik opracowuje projekt budżetu.
§ 2.1. Projekt uchwały budżetowej winien zawierać w formie załączników:
1)
prognozowane dochody według źródeł i działów klasyfikacji
budżetowej
w szczegółowości dział, rozdział, paragraf,
2) plan wydatków budżetowych w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji wydatków, plan przychodów i rozchodów budżetu gminy,
3) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych,
4) plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
5) plany przychodów i wydatków gminnych funduszy celowych
6)
dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu
administracji rządowej
i innych zadań zleconych jednostce odrębnymi ustawami,
7)
wykaz zadań inwestycyjnych finansowanych z udziałem środków z
budżetu gminy
i pozyskanych z innych źródeł, w tym ze
środków z budżetu Unii Europejskiej
i innych bezzwrotnych, z podaniem:
a. nazwy zadania i lokalizacji,
b. działu klasyfikacji budżetowej,
c. całkowitą wartość kosztorysową,
d. planowaną wielkość środków finansowych na realizacje zadania w roku budżetowym oraz źródeł ich finansowania.
8)
wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z
wyodrębnieniem wydatków na finansowanie programów i projektów ze środków
bezzwrotnych
o których mowa w art.5 ust.3 pkt 1,2 i 4, ustawy o finansach publicznych.
9) wyodrębnione wielkości środków finansowych do dyspozycji jednostek pomocniczych gminy w szczegółowości: dział, rozdział, paragraf,
10) informacje o stanie mienia komunalnego oraz objaśnienia do projektu planu dochodów i wydatków.
2. Projekt uchwały budżetowej powinien również zawierać:
1) określoną kwotę rezerwy ogólnej, która nie może przekroczyć wysokości 1% planowanych wydatków budżetu,
2) określoną kwotę rezerwy celowej, która nie może przekroczyć 5% planowanych wydatków budżetu,
3) określoną kwotę i zakres dotacji przedmiotowych udzielanych z budżetu,
4) określoną kwotę i zakres dotacji celowych udzielanych z budżetu.
3. Projekt uchwały budżetowej może również określać:
1) upoważnienie Burmistrza do dokonywania zmian w budżecie w zakresie określonym w art.188 ust.2 ustawy o finansach publicznych,
2)
upoważnienie Burmistrza do zaciągania kredytów i pożyczek oraz
papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku deficytu budżetu
z określeniem limitu kwoty,
3) upoważnienie Burmistrza do spłaty zobowiązań gminy,
4) upoważnienie do samodzielnego zaciągania zobowiązań z określeniem jego limitu,
5) upoważnienie Burmistrza do zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków określonych w Wieloletnim planie Inwestycyjnym , w tym na programy i projekty realizowane ze środków funduszy strukturalnych i innych źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,
6)
upoważnienie Burmistrza do zaciągania zobowiązań z tytułu
umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia
ciągłości działania jednostki
i których termin zapłaty upływa w roku następnym ,
7) upoważnienie Burmistrza do wprowadzenia w drodze zarządzenia upoważnień dla kierowników jednostek organizacyjnych gminy do dokonywania zmian w planach wydatków jednostki w ramach tego samego działu klasyfikacji budżetowej za wyjątkiem zmian planu wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń oraz wydatków majątkowych,
8) upoważnienia Burmistrza do lokowania wolnych środków finansowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
4. Jeżeli budżet na dany rok wykazuje deficyt budżetowy, w projekcie uchwały budżetowej określa się jego kwotę i źródła jego pokrycia.
§ 3. Projekt budżetu analizuje, koryguje i ustala Burmistrz i przedkłada ten projekt Radzie Miejskiej a także przesyła do Regionalnej Izby Obrachunkowej – celem zaopiniowania do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy oraz podaje go do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 4. Przewodniczący Rady Miejskiej
po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej wraz
z materiałami informacyjnymi kieruje projekt uchwały do wszystkich komisji
stałych rady
w celu zaopiniowania oraz wyznacza termin sesji budżetowej.
§ 5.1. Komisje analizują projekt budżetu i dokonują jego oceny. Swoje wnioski formułują na piśmie w Opinii dotyczącej projektu uchwały budżetowej.
2.Kierownicy referatów Urzędu oraz kierownicy jednostek
organizacyjnych gminy przedstawiają właściwym komisjom rady na ich żądanie
dodatkowych informacji
i wyjaśnień.
§ 6.Opinie komisji
przedkłada się Przewodniczącemu Rady co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym
terminem sesji budżetowej.. Przewodniczący Rady przedkłada Burmistrzowi opinie
komisji co najmniej na 5 dni przed planowanym terminem sesji budżetowej.
§ 7.1. Burmistrz może na podstawie wniosków zawartych w
opiniach komisji dokonać autopoprawek w projekcie uchwały budżetowej.
§ 8. Porządek sesji budżetowej winien zawierać co
najmniej następujące punkty:
1) odczytanie projektu uchwały budżetowej,
2) odczytanie opinii stałych komisji Rady,
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym projekcie budżetu,
4) stanowisko Burmistrza w sprawie opinii i wniosków,
5) dyskusja i głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 9. Budżet na dany rok uchwala Rada przed
rozpoczęciem roku budżetowego a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie
później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
§ 10.W przypadku nie uchwalenia budżetu przed
rozpoczęciem nowego roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej gminy jest
przedłożony Radzie projekt uchwały budżetowej nie dłużej jednak niż do dnia 31
marca roku budżetowego.
§ 11. Wydana przez Regionalną Izbę Obrachunkową
opinia o przedłożonym projekcie budżetu gminy nie wstrzymuje procedury
uchwalania budżetu, jednakże Burmistrz
w przypadku opinii negatywnej zobowiązany jest przedstawić tę opinię Radzie na
sesji budżetowej wraz z odpowiedzią na zarzuty Izby.
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi
Czerwieńska.
§ 13. Traci moc uchwała Nr 30/V/03 rady Miejskiej w
Czerwieńsku z dnia 28 kwietnia 2003r w sprawie procedury uchwalania budżetu
Gminy Czerwieńsk oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi budżetu.
§ 14. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UN