UCHWAŁA NR 91/XI/04
RADY MIESKIEJ W CZERWIEŃSKU
z dnia 21 stycznia 2004 roku
w sprawie planu rozwoju lokalnego
Gminy Czerwieńsk na lata 2004-2006.
Na podstawie art.18 ust. 2
pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001
r., Nr 142, poz.1591- tekst jednolity z późn. zm. ) uchwala się, co
następuje:
§ 1. Uchwala
się plan rozwoju lokalnego Gminy Czerwieńsk na lata 2004-2006, stanowiący
załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały
powierza się Burmistrzowi Czerwieńska.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie
z dniem podjęcia.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Czerwieńsku
Leszek Jędras
Załącznik do uchwały nr 91/XI/04
Rady Miejskiej w Czerwieńsku
z dnia 21.01.2004 r.
PLAN ROZWOJU LOKALNEGO
GMINY CZERWIEŃSK
(2004 – 2006)
Czerwieńsk, styczeń 2004 r.
Spis
treści:
1. |
Diagnoza stanu
istniejącego |
|
1.1. |
Ludność Gminy |
|
1.2. |
Liczba ludności Gminy
w przedziałach wiekowych |
|
1.3. |
Rynek pracy i problem
bezrobocia |
|
2. |
Kultura |
|
3. |
Turystyka i sport |
|
4. |
Współpraca zagraniczna |
|
5. |
Edukacja i wychowanie |
|
6. |
Ochrona zdrowia |
|
7. |
Mieszkalnictwo |
|
8. |
Opieka społeczna |
|
9. |
Bezpieczeństwo
publiczne |
|
10. |
Strefa gospodarcza |
|
10.1. |
Potencjał
produkcyjno-usługowy i struktura gospodarki |
|
10.2. |
Podmioty gospodarcze |
|
11. |
Otoczenia
okołobiznesowe |
|
12. |
Rolnictwo |
|
13. |
Inwestycje |
|
14. |
Wolne tereny pod
inwestycje |
|
15. |
Atuty inwestycyjne |
|
16. |
Finanse Gminy |
|
16.1. |
Źródła dochodów Gminy
Czerwieńsk |
|
16.2. |
Struktura wydatków
Gminy Czerwieńsk |
|
16.3. |
Dochody i wydatki budżetu
gminy Czerwieńsk na jednego mieszkańca w 2002 roku |
|
17. |
Infrastruktura lokalna |
|
17.1. |
Wodociągi i
kanalizacja |
|
17.2. |
Telekomunikacja |
|
17.3. |
Energetyka |
|
17.4. |
Gazownictwo |
|
18. |
System Komunikacyjny |
|
18.1. |
Komunikacja kołowa |
|
18.2. |
Komunikacja kolejowa |
|
18.3. |
Komunikacja wodna |
|
19. |
Strefa ekologiczna |
|
19.1. |
Emisja zanieczyszczeń
wód |
|
19.2. |
Emisja zanieczyszczeń
atmosfery |
|
19.3. |
Gospodarka odpadami |
|
20. |
Powiązanie projektów z
celami strategicznych dokumentów rozwoju przestrzenno-społeczno-gospodarczego
Gminy Czerwieńsk |
|
20.1. |
Zapewnienie
przestrzennej, gospodarczej i społecznej spójności Gminy |
|
20.2. |
Podnoszenie poziomu
kształcenia i wychowania, kultury i rekreacji |
|
20.3. |
Tworzenie warunków dla
rozwoju przedsiębiorczości |
|
21. |
Planowane inwestycje w
świetle ZPORR |
|
22. |
Wybrane wskaźniki
monitorowania Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Czerwieńsk |
|
23. |
System wdrażania Planu
Rozwoju Lokalnego |
|
23.1. |
Instytucja
Zarządzające Planem Rozwoju Lokalnego Gminy Czerwieńsk |
|
23.2. |
Instytucja wdrażająca
Plan Rozwoju Lokalnego |
|
23.3. |
System monitorowania,
oceny i komunikacji społecznej |
|
23.3.1. |
System monitorowania
Planu |
|
23.3.2. |
Sposoby oceny Planu |
|
23.3.3. |
Sposoby inicjowania
współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami
pozarzadowymi |
|
27. |
Plan Informacyjny |
|
1. DIAGNOZA STANU
ISTNIEJĄCEGO
OBSZAR, POŁOŻENIE I
UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE
Gmina Czerwieńsk położona jest w środkowej części
województwa lubuskiego, jest jedną z 10 gmin powiatu zielonogórskiego. Zajmuje
powierzchnię 196 km2, obszar wiejski to 187 km2, co
stanowi 95,4% ogólnej powierzchni gminy, a obszar miejski to 9 km2
tj. 4,6 powierzchni. Graniczy z siedmioma gminami: Zielona Góra, Świdnica,
Bytnica, Dąbie, Krosno Odrzańskie, Skąpe i Sulechów. Siedziba Gminy mieści się
w mieście Czerwieńsku.
Gmina Czerwieńsk obejmuje
teren miasta Czerwieńska oraz 13 sołectw i 3 osady.
Sołectwa wchodzące w
skład gminy to:]
1. Będów
2. Bródki
3. Dobrzęcin
4. Laski
5. Leśniów Mały
6. Leśniów Wielki
7. Nietkowice
8. Nietków
9. Płoty
10. Sudoł
11. Sycowice
12. Wysokie
13.
Zagórze
Osady wchodzące w skład
gminy to:
1. Boryń
2. Piaśnica
3. Wyszyna
Gmina i miasto Czerwieńsk liczy 9.265 mieszkańców, w tym
4.646 kobiet i 4.619 mężczyzn. Średnia gęstość
zaludnienia na 1 km wynosi
47 osób i jest niższa od średniej dla powiatu zielonogórskiego, która wynosi 55
osób na 1 km2. Gmina Czerwieńsk zajmuje 7 miejsce w powiecie
zielonogórskim w gęstości zaludnienia na 1 km2. Gęstość
zaludnienia jest zróżnicowana, w poszczególnych miejscowościach wchodzących w
skład gminy przedstawia tabela 1:
1.1 Ludność Gminy
Czerwieńsk
Tabela nr 1
Lp. |
Miejscowości wchodzące w skład gminy |
Pow. w km2 |
Ludność nadzień 31 grudnia 2003 r. |
Gęstość zaludnienia na 1 km2 |
||
|
Ogółem |
Kobiety |
Mężczyźni |
|
||
1. |
Czerwieńsk |
9 |
4.207 |
2.116 |
2.091 |
467 |
2. |
Będów |
14 |
240 |
115 |
125 |
17 |
3. |
Bródki |
7 |
121 |
51 |
70 |
17 |
4. |
Laski |
11 |
541 |
260 |
281 |
49 |
5. |
Leśniów Mały |
9 |
218 |
105 |
113 |
24 |
6. |
Leśniów Wlk |
19 |
527 |
271 |
256 |
28 |
7. |
Nietkowice |
16 |
668 |
326 |
342 |
42 |
8. |
Nietków, Boryń |
27 |
1.299 |
663 |
636 |
48 |
9. |
Płoty |
12 |
754 |
386 |
368 |
63 |
10. |
Sudoł |
7 |
139 |
75 |
64 |
20 |
11. |
Sycowice |
30 |
283 |
137 |
146 |
9 |
12. |
Wysokie Dobrzęcin Wyszyna Piaśnica |
29 |
138 129 4 10 |
78 62 2 6 |
60 67 2 4 |
5 |
|
Zagórze |
6 |
116 |
55 |
61 |
19 |
x |
RAZEM |
196 |
9.394 |
4.708 |
4.686 |
47 |
Największa gęstość
zaludnienia występuje w m. Czerwieńsku i wynosi 467 osób na 1 km2, a
w gminie 47 osób na 1 km2.
Ruch naturalny ludności w
2003 roku:
Tabela nr 2
Lp. |
Miejscowość |
Urodzenia żywe |
Zgony |
Przyrost naturalny |
1. |
Czerwieńsk |
37 |
33 |
4 |
2. |
Będów |
3 |
4 |
-1 |
3. |
Bródki |
1 |
0 |
1 |
4. |
Laski |
6 |
4 |
2 |
5. |
Leśniów Mały |
2 |
2 |
0 |
6. |
Leśniów Wielki |
4 |
2 |
2 |
7. |
Nietkowice |
4 |
5 |
-1 |
8. |
Nietków, Boryń |
12 |
13 |
-1 |
9. |
Płoty |
9 |
4 |
5 |
10. |
Sudoł |
2 |
0 |
2 |
11. |
Sycowice |
2 |
1 |
1 |
12. |
Wysokie, Dobrzęcin, Piaśnica, Wyszyna |
4 |
2 |
2 |
13. |
Zagórze |
0 |
2 |
-2 |
x |
Gmina ogółem |
86 |
72 |
14 |
Jak wynika z zestawienia
w/w tabeli przyrost naturalny ciągle się zmniejsza.
1.2 Liczba ludności w
przedziałach wiekowych w 2003 roku
Tabela nr 3
Lp. |
Miejscowość |
0 - 18 lat |
18 - 65 lat |
65 lat i więcej |
1. |
Czerwieńsk |
1005 |
2842 |
320 |
2. |
Będów |
49 |
158 |
32 |
3. |
Bródki |
23 |
76 |
24 |
4. |
Laski |
137 |
326 |
71 |
5. |
Leśniów Mały |
62 |
135 |
20 |
6. |
Leśniów Wielki |
143 |
342 |
51 |
7. |
Nietkowice |
157 |
427 |
74 |
8. |
Nietków, Boryń |
373 |
801 |
128 |
9. |
Płoty |
186 |
547 |
53 |
10. |
Sudoł |
52 |
79 |
13 |
11. |
Sycowice |
92 |
170 |
32 |
12. |
Wysokie, Dobrzęcin, Piaśnica, Wyszyna |
91 |
165 |
25 |
13. |
Zagórze |
27 |
80 |
9 |
x |
Razem |
2379 |
6148 |
852 |
Sytuacja demograficzna w
Gminie Czerwieńsk uległa niewielkiej zmianie. Zmniejszyła się liczba dzieci do
lat 18 w porównaniu do roku 2000. Zwiększyła się liczba młodzieży i ludzi w
okresie produkcyjnym w przedziale wiekowym 18-65 lat. Wynika z tego , że w
porównaniu do danych za 2000 rok następuje proces starzenia się społeczeństwa.
1.3 Rynek pracy i
problem bezrobocia
Od roku 1990 bezrobocie
stało się jednym z głównych problemów gospodarczych i społecznych regionów
i samorządów lokalnych. Po okresie szybkiego wzrostu począwszy od 1994 r.
następuje systematyczny spadek stopy bezrobocia. W roku 1997 w porównaniu do
roku 1993 liczba bezrobotnych w województwie lubuskim (dane z byłego
województwa gorzowskiego i zielonogórskiego) zmniejszyła się o około 40 % (w
kraju o 37 %). W tym samym czasie
liczba bezrobotnych
absolwentów w byłym województwie gorzowskim i zielonogórskim zmniejszyła się o
56 % (w kraju 58 %). Od roku 1998 r. zarówno w kraju jak i w województwie
lubuskim bezrobocie ma tendencje wzrostu.
Szczegółowe dane z zakresu problemów bezrobocia w Gminie
Czerwieńsk obrazuje poniższe zestawienie ( dane na dzień 30.11.2003 r).
Liczba bezrobotnych ogółem 1045 z tego na terenie :
Gminy 690 w tym kobiety 343
Czerwieńska
355 w tym kobiety 192
We wrześniu br. nastąpił wzrost liczby rejestrujących się
absolwentów. Dominują wśród nich absolwenci ze szkół policealnych i średnich
zawodowych oraz zasadniczych zawodowych. Bezrobocie w mieście i gminie,
podobnie jak i w całym województwie dotyka w znacznym stopniu kobiet.
W naszej gminie 57,7 % wszystkich bezrobotnych to kobiety, dla województwa
odpowiedni wskaźnik wynosi 53,02 %.
Największym problemem nie
tylko w gminie Czerwieńsk ale w całej Polsce jest bezrobocie wśród ludzi
młodych. Zarówno na naszym terenie jak i całym województwie około 30 % to
ludzie młodzi, którzy nie ukończyli 30 lat.
2. KULTURA
W Gminie Czerwieńsk
istnieją cztery domy kultury (Czerwieńsk, Nietków, Leśniów Wielki i Nietkowice)
i osiem świetlic wiejskich w następujących miejscowościach Laski, Leśniów Mały,
Sudoł, Płoty, Wysokie, Będów, Bródki, Sycowice. Są to placówki podległe Miejsko
- Gminnemu Ośrodkowi Kultury mający siedzibę w Czerwieńsku.
3. TURYSTYKA I SPORT
Na terenie Gminy Czerwieńsk
głównymi “podmiotami” turystycznymi są otaczające lasy i pradolina Odry.
Przez gminę prowadzą dwa
szlaki turystyczne, piesze - żółty i czarny. Najczęściej uprawianymi formami
turystyki są wycieczki rowerowe i piesze, wędkarstwo. Ciekawe ukształtowanie
terenu sprzyja rozwojowi najtańszej formy czynnego wypoczynku - bieganiu.
Dla turystów
zainteresowanych środowiskiem naturalnym wielką atrakcję stanowi arboretum w
Nietkowie i park przydworski w centrum wsi.
Dużą atrakcją na terenie
naszej gminy są dwie przeprawy promowe przez Odrę.
Czerwieńsk posiada dość
bogatą bazę sportową i rekreacyjną (oprócz bazy noclegowej), będącą w
strukturze Hali Sportowej , na którą składają się :
- Stadion sportowy im. Romana
Winnickiego (wraz z zapleczem),
- Gabinet Rehabilitacji Ruchowej,
Odkryta pływalnia,
funkcjonująca w okresie letnim przy ul. Zielonogórskiej.
We wszystkich większych
wsiach gminy znajdują się boiska sportowe.
4. WSPÓŁPRACA
ZAGRANICZNA
Gmina Czerwieńsk od 1991
roku współpracuje ze Związkiem Miast
Partnerskich – Rot(h)enburgów,
który tworzą:
- Rothenburg an der Fulda
- Rothenburg ob der Tauber
- Rothenburg Saale
- Rothenburg Wumme
- Rothenburg (O.L)
- Rothenburg Luzern
Współpraca ta polega na uczestnictwie w obchodach świąt
danego miasta, cyklicznie co dwa lata odbywa się spartakiada pn. “Spartakiada
Miast Partnerskich Rothenburgów”.
W ramach tej współpracy
Czerwieńsk uczestniczy w Spartakiadach tych miast.
W 1997 roku gmina
Czerwieńsk była organizatorem tej imprezy.
Współpraca ma też swoje
konkretne efekty m.in.:
- współdziałające miasta, zakupiły drogie lekarstwo dla
ciężko chorego dziecka z Leśniowa Wielkiego,
- współfinansowały zakup autokaru AUTOSAN, używanego do przewozu
dzieci,
- doposażyły OSP w sprzęt ratowniczy,
- szczególnie wydatną była pomoc udzielona ludności i gminie
w okresie powodzi.
Najbardziej wszechstronną współpracę Gmina Czerwieńsk
prowadzi z Gminą Drebkau (Niemcy) popartą aktem umowy partnerskiej podpisanej
23.09.2000 r., która dotyczy dziedzin: kultury, sportu, oświaty i gospodarki.
Szeroką i wieloletnią
też współpracę prowadzą szkoły i tak:
- Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka
w Czerwieńsku ze Szkołami Podstawowymi w Lűbenau i Vetschau (Niemcy),
- Szkoła Podstawowa im. S. Wróblewskiego
w Nietkowie ze Szkołą Podstawową w Klietz (Niemcy),
- Gminazjum w Czerwieńsku z Gimnazjum w
Drebkau (Niemcy).
Współpraca obejmuje
m.in.:
Bardzo cenną jest współpraca Ochotniczych Straży
Pożarnych Gminy Czerwieńsk ze Strażami z Drebkau i Rothenburg an der Fulda –
skutkuje ona nie tylko wymianą doświadczeń i udziału w organizowanych zawodach,
lecz dla strony polskiej konkretną pomocą w uzupełnianiu sprzętu p.poż.
Wieloletnią współpracę
prowadzą kluby sportowe:
- KS “Piast” Czerwieńsk – Drebkau,
- KS
“Start” Płoty – Schorbus.
Zapoczątkowana została
współpraca pomiędzy sołectwami Gminy Czerwieński sołectwami Gminy Drebkau:
- Płoty – Schorbus,
- Leśniów Wielki – Jehserig,
- Nietków
– Greifenhein, Klietz (Gmina)
- Wysokie – Siewisch
- Nietkowice – Leuthen
5. EDUKACJA I WYCHOWANIE
Na terenie gminy
funkcjonują :
- w Czerwieńsku,
- w Nietkowie z 1 oddziałem zerowym,
- w Nietkowicach z 1 oddziałem zerowym,
- w Leśniowie Wielkim z 1 oddziałem zerowym,
- w Laskach prowadzone przez Stowarzyszenie Mieszkańców
Lasek.
Zestawienie zbiorcze dla szkół i przedszkoli publicznych
(stan na 01.09.2003 r.)
|
SP Cz-sk |
SP N-ów |
SP N-ce |
SP L.Wlk |
Razem SP podstawowe |
Gimnazjum |
Razem SP+Gimn |
Klasy zerowe Przy Szkołach Podst. N-w N-ce Leś. |
Razem |
Przedszkole Cz-sk |
||
liczba uczniów |
413 |
158 |
92 |
75 |
738 |
310 |
1 048 |
19 |
16 |
9 |
1 092 |
93 |
liczba oddziałów |
17 |
7 |
6 |
6 |
36 |
13 |
49 |
1 |
1 |
1 |
52 |
4 |
Liczba naucz.w przel.na etaty |
33 |
14,5 |
11 |
11 |
69,5 |
28,5 |
98 |
1 |
1 |
1 |
101 |
6 |
I - IV(stan na 01.09.2003 r.)
Zestawienie
niepublicznych przedszkoli
|
Płoty |
Nietków |
Laski |
Liczba dzieci |
SMPiZ”0’-9 3-5 latki 15 3-5 latki 16 |
3-5 latki-25 |
“0”-7 3-5latki-20 |
Liczba oddziałów |
2/1 |
1 |
1/1 |
Funkcja szkoły i jej
zasadnicze cele: dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy na każdym szczeblu
edukacji są spełniane. Edukacja wczesnoszkolna w naszej gminie rozpoczyna się
od wychowania przedszkolnego, do którego powszechny dostęp mają dzieci w wieku
3-5 lat.
w Płotach, Nietkowie i w
Laskach funkcjonują niepubliczne przedszkola dla dzieci od 3-5 lat , które w
zasadzie utrzymują się z dotacji z budżetu gminy i około 83 % dzieci w wieku 5
lat objętych jest wychowaniem przedszkolnym. Ogromny
wpływ na poziom nauczania i wychowania w przedszkolu i w szkołach ma kadra
pedagogiczna, która podnosi swoje kwalifikacje i zdobywa kolejne stopnie awansu
zawodowego.
Wszystkim dzieciom w wieku
sześciu lat umożliwia się roczne przygotowanie do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Gmina organizuje dowóz uczniów do szkół.
We wszystkich szkołach podstawowych nauka języków obcych
prowadzona jest od pierwszej klasy. W gimnazjum we wszystkich klasach
prowadzona jest nauka dwóch języków obcych. W szkołach prowadzone są zajęcia pozalekcyjne,
koła przedmiotowe, artystyczne i zajęcia sportowe. W 2003 r. w Czerwieńsku
została oddana do użytku nowo wybudowana hala widowiskowo-sportowa.
Dzieci i młodzież zdobywają
wiedzę z zakresu obsługi komputerów, informatyki i obsługi internetu. Przy
szkołach prowadzone zajęcia w świetlicach , bibliotekach
W czasie wolnym od zajęć
tj. w czasie ferii zimowych i letnich w szkołach dla dzieci i młodzieży
organizowane są przez dyrekcję i nauczycieli półkolonie zimowe i letnie.
Organizowane są również obozy
sportowe, harcerskie, “zielone szkoły” wspólnie ze szkołami partnerskimi w
Polsce i w Niemczech. Odbywa się regularna wymiana partnerska pomiędzy naszymi
szkołami i szkołami w Niemczech.
Ponadto w Czerwieńsku swoją siedzibę ma Zespół Szkół
Ponadgimnazialnych, w którym kształci się 124 uczniów w systemie dziennym: w
liceum ogólnokształcącym o profilu wojskowym, w technikum ogrodniczym, i 58
uczniów w wieczorowym technikum rolniczym.
6. OCHRONA ZDROWIA
Na terenie gminy Czerwieńsk funkcjonują cztery
Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej obejmujące swoim zasięgiem wszystkich
mieszkańców naszej gminy:
Istnieje możliwość
przygotowania na I piętrze również i innych gabinetów do prowadzenia
działalności specjalistycznej.
Usługi Pielęgniarskie.
7. MIESZKALNICTWO
Na koniec 2002 roku zasoby
mieszkaniowe zamieszkane w gminie Czerwieńsk wynosiły wg danych uzyskanych z
Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze wynosiła 198,0 tys.m2 .
Średnia powierzchnia mieszkań wynosi ok. 77,5m2 .
8. OPIEKA SPOŁECZNA
W ciągu ostatniego
dziesięciolecia ubóstwo stało się w Polsce jedną z najważniejszych kwestii
społecznych. Proces przemian społeczno-ustrojowych, restrukturyzacja wszystkich
gałęzi gospodarki narodowej wygenerowała jako efekt uboczny, ale wkalkulowany w
koszy społeczne, lawinowo rosnące bezrobocie, które okazało się
najistotniejszym czynnikiem, który spowodował szybką degradację ekonomiczną
rodzin wpływając na wzrost biedy i rozszerzania się sfery ubóstwa. Przeważająca
większość świadczeniobiorców pomocy społecznej to osoby będące w dezaktywacji
zawodowej i zarejestrowane w powiatowych urzędach pracy. Problem
bezrobocia związany jest nierozerwalnie z brakiem stałych dochodów, najbardziej
dotyka gospodarstwa domowe składające się z rodzin wielodzietnych i niepełnych
oraz osoby samotne.
Od 2004 roku po kolejnej
nowelizacji ustawy o pomocy społecznej, opieka społeczna będzie jedynym
z podstawowych zadań własnych Gminy. To zadanie realizuje Ośrodek Pomocy
Społecznej, który swoim podopiecznym udziela schronienia, dba o posiłek dla
dzieci, świadczy usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, pomaga finansowo
w wyniku zdarzeń losowych. Udziela też pomocy w postaci porad oraz w
załatwianiu trudnych spraw. Pracownicy socjalni docierają do wszystkich
środowisk, dokonując wszechstronnej analizy sytuacji życiowej osób i rodzin.
W roku 2003 z pomocy
społecznej w ramach zadań zleconych przez Rząd i zadań własnych Gminy
skorzystało 527 rodzin, w tym 390 gdzie występuje bezrobocie. Dodatki
mieszkaniowe otrzymało 110 rodzin.
9.BEZPIECZEŃSTWO
PUBLICZNE.
W zapewnieniu
bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego na poziomie gminy biorą udział
takie służby jak: Policja, Straż Miejska, Ochotnicza Straż Pożarna oraz służba
zdrowia, bezpośrednio zlokalizowane na terenie działania.
Służby te w sposób
bezpośredni realizują zadania wynikające ze swych statutowych zadań w
przedmiocie bezpieczeństwo i porządek publiczny.
Aktualna sytuacja prawna,
jak również strukturalna Policji i samorządu stała się warunkiem niezbędnym do
stałej współpracy pomiędzy obiema instytucjami. Na terenie gminy Czerwieńsk
współpracę tą należy określić na poziomie bardzo dobrym. Charakteryzuje się ona
między innymi stałymi kontaktami przedstawicieli samorządu i Policji –
Komisariat Policji w Zielonej Górze –Rewir Dzielnicowych w Czerwieńsku i
Komisariat w Sulechowie.
Charakterystyka stanu
zagrożenia 2003 roku:
-
Ogółem wszczęto spraw 149
-
Kryminalnych 91
-
Kradzież
44
-
Kradzież z włamaniem 28
-
Rozboje
1
-
Kradzież z włamaniem do samochodu
2
-
Bójki, pobicia, uszkodzenia ciał 4
-
Zatrzymania na gorącym uczynku 24
-
Nałożono MKK
129
-
Nietrzeźwi kierujący 15
Zasadniczym kierunkiem w celu poprawy bezpieczeństwa na
terenie gminy i miasta Czerwieńsk, jaki należałoby obrać jest szeroko pojęta
prewencja, pod pojęciem której należałoby rozumieć nie tylko zwiększoną ilość
funkcjonariuszy Policji na ulicach miasta i wsi, lecz w szczególności edukację
dzieci, młodzieży i dorosłych, a co się z tym wiąże wskazanie prawidłowych
wartości.
Osobnym problemem jaki stawia świat przestępczy do
rozwiązywania są wszelkiego rodzaju patologie społeczne a w szczególności
narkomania. Jest to plaga ze względu na przynoszenie dużych dochodów światowi
przestępczemu rozwijająca się w zastraszającym tempie – niestety nieobca
również Gminie Czerwieńsk.
Należy zauważyć, że ze względu na problemy bezrobocia a
co się z tym wiąże frustracją młodego pokolenia nie mogącego znaleźć pracy
ekspansja tej patologii będzie postępować. W ślad za tym idą również wszelkiego
rodzaju przestępstwa popełnione przez osoby uzależnione od narkotyków,
potrzebujących pieniędzy na ich zakup, zdobywanych właśnie sposób niezgodny z
prawem. W celu przeciwdziałania temu zjawisku należy kontynuować rozpoczęty w
roku 2001 przez dzielnicowych RD Czerwieńsk program “Narkotyki zażywasz –
przegrywasz”. Położyć również głęboki nacisk na wykrywalność przestępstw
narkotykowych. Należy mieć jednak świadomość, że nawet najlepsza wykrywalność
przy braku odpowiedniej edukacji nie przyniesie żadnych efektów w zwalczaniu
narkomani.
10. STREFA GOSPODARCZA
Gmina Czerwieńsk pełni rolę
ośrodka administracyjno-usługowego dla całego obszaru gminy
10.1 Potencjał
produkcyjno - usługowy i struktura gospodarki
Gmina Czerwieńsk pełni rolę
ośrodka administracyjno-usługowego dla całego obszaru gminy.
10.2 Podmioty
gospodarcze
Wg stanu na dzień 31.12.
2003 rok w gminie zarejestrowanych było 1307 firm, natomiast 758 wykreślonych
oraz 16 spółek wpisanych do rejestru przedsiębiorców , łączna ilość
istniejących firm –565 z czego. 99,5% stanowią podmioty prywatne .Liczba
podmiotów gospodarczych wpisanych do rejestru działalności gospodarczej w 2003
roku wynosiła 65, natomiast wykreślonych z rejestru 81
Do największych
przedsiębiorstw działających na terenie gminy należą ;
·
Zakład
produkcji obuwia ‘’IMBLU-POLSKA ‘’ Sp. z o.o. w Czerwieńsku
11. OTOCZENIA
OKOŁOBIZNESOWE:
W Gminie Czerwieńsk
działają 2 oddziały banków:
oraz 9 podmiotów
prowadzących pośrednictwo ubezpieczeniowe.
12. ROLNICTWO
Na terenie gminy jest 494
indywidualnych gospodarstw rolnych, jedna spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością i jedna spółka cywilna. Przeciętna powierzchnia
indywidualnego gospodarstwa rolnego wynosi 7,54 ha, a biorąc pod uwagę również
spółki, to średnia powierzchnia zwiększa się do 10,36 ha. W strukturze
gospodarstw rolnych przeważają gospodarstwa o małym areale, i tak gospodarstw o
powierzchni do 5 ha jest 377, natomiast 10 indywidualnych gospodarstw rolnych
ma powierzchnię powyżej 50 ha. Rolnictwo indywidualne i spółki powstałe na
bazie byłych PGR-ów odgrywają porównywalną rolę w sektorze gospodarki rolnej.
Gleby na terenie gminy są zróżnicowane, przeważa duży
udział najsłabszych kompleksów użytków rolnych. Gleby wyższych klas
bonitacyjnych występują głównie w dolinie rzeki Odry (mady). Procentowy udział
w bonitacji użytków rolnych przedstawia się następująco:
- 18 % to użytki rolne
klasy II i III;
- 40 % to użytki rolne
klasy IV;
- 42 % to użytki rolne
klasy V i VI.
Obserwuje się stopniową
degradację gleb, bo część pól uprawnych od kilku lat leży odłogiem i porasta
chwastami, przez co spada ich urodzajność. Wiele łąk i pastwisk obecnie jest
nie wykorzystana na cele paszowe, ponieważ w ostatnim dziesięcioleciu spadło
pogłowie bydła i zbiór z użytków zielonych się zmniejszył. Zauważa się
zaorywanie zbędnych dla rolników pastwisk i łąk, i obsiewanie tego areału
zbożami, szczególnie widoczne jest to w polderach zalewowych rzeki Odry.
Pogłowie zwierząt hodowlanych drastycznie spadło. W wielu
indywidualnych gospodarstwach rolnych ograniczono chów zwierząt, a nawet
zrezygnowano z tej gałęzi produkcji. Na terenie gminy w każdej wsi stoją puste
zabudowania gospodarcze. Aktualna obsada zwierząt nie gwarantuje nawet minimum
nawożenia organicznego, a taki stan oznacza stopniowe pogarszanie się żyzności
gleb.
Struktura zasiewów głównych ziemiopłodów w indywidualnych
gospodarstwach rolnych w 2003 roku przedstawia się następująco:
- zboża 1.409
ha, w tym 240 ha kukurydza na ziarno;
- ziemniaki 146 ha;
- rzepak 60 ha;
- warzywa gruntowe 57 ha.
13. INWESTYCJE
W gminie znaczną uwagę
poświęca się inwestycjom proekologicznym. W 1995 roku zakończono budowę
mechaniczno- biologicznej w pełni zautomatyzowanej oczyszczalni ścieków. Obiekt
spełnia obowiązujące wymagania co do stopnia redukcji zanieczyszczeń, z
rozwiązaną gospodarką osadową. Moce przerobowe oczyszczalni po modernizacji pozwolą
na przejęcie ścieków ze wsi Leśniów Wielki, Sudoł, Płoty, Zagórze jak również z
zakładów produkcyjnych .
Zamierzeniem samorządu jest
uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie wiejskim i zakończenie budowy
wodociągów we wszystkich miejscowościach gminy.
Pozostałe planowane do
realizacji przedsięwzięcia inwestycyjne na terenie gminy to:
2.
Rozbudowa systemów wodociągowych - Wysokie ( rok 2004).
3.
Rozbudowa sieci wodociągowej we wsi Laski (2004).
4.
Uporządkowanie i modernizacja sieci wodociągowej w Płotach (2004-2007).
6.
Gazyfikacja gminy wg odrębnego opracowania (2004-2006).
7.
Kanalizacja wg opracowanego projektu technicznego:
- Leśniów Wielki - Sudoł - Płoty -
Wysokie – Czerwieńsk - Nietków – Laski (2004-2010),
- Sycowice - Będów - Nietkowice –
Bródki ( 2005-2010 ),
- Czerwieńsk ( 2004-2010).
8.
Uporządkowanie systemu kanalizacji na terenie miasta Czerwieńsk.
9.
Ciepłownictwo - elektrociepłownia Będów.
W 2003 roku powstała i
została oddana do użytku nowoczesna hala sportowa z pełno wymiarowym boiskiem
umożliwiającym prowadzenie rozgrywek na poziomie pierwszoligowym. Do roku 2006
planuje się wybudowanie budynku dydaktycznego gimnazjum w którym znajdzie swoją
siedzibę Regionalne Centrum Kształcenia Kadr.
Z myślą o inwestorach
miasto uwzględniło w planach przestrzennego zagospodarowania tereny pod
działalność rzemieślniczą, usługową i handlową.
14. WOLNE TERENY POD
INEWSTYCJE
- Miasto Czerwieńsk ul. Składowa przy
drodze wojewódzkiej Nr 279 Czerwieńsk –Leśniów Wielki tereny zabudowy
mieszkaniowej jednorodzinnej o powierzchni 6 ha ( 50 działek ) ,
·
miasto
Czerwieńsk zalew na cieku wodnym “ Strużyna “ powierzchnia ok. 12ha. Teren –
zbiornik wodny małej retencji,
·
wieś
Nietkowice teren o powierzchni ok. 8 ha budownictwo letniskowe , wypoczynek i
rekreacja ,
·
wieś
Sudoł teren o powierzchni ok.13 ha (70 działek) – budownictwo jednorodzinne z
możliwością usług rzemieślniczych ,
·
wieś
Nietków teren o powierzchni 2 ha ( 17 działek)- budownictwo jednorodzinne,
·
wieś
Płoty teren o powierzchni ok. 2 ha ( 12 działek) budownictwo jednorodzinne,
·
wieś
Płoty teren o powierzchni ok. 8 ha (100działek) budownictwo jednorodzinne z
usługami towarzyszącymi
15. ATUTY INWESTYCYJNE
·
Położenie
gminy w niewielkiej odległości od dużego miasta i obszarze przygranicznym,
·
tworzenie
klimatu dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw,
- rozwinięta sieć dróg kołowych połączona z przejściem
granicznym,
·
dobrze
rozwinięta sieć dróg kolejowych o znaczeniu krajowym i międzynarodowym ,
·
rezerwa
mocy w sieci elektroenergetycznej ,
·
walory
krajobrazowo-przyrodnicze ,
·
bliskość
granicy i zainteresowanie turystów z zaprzyjaźnionych gmin.
16. FINANSE GMINY
Dochody własne gminy obejmują dochody z różnych źródeł
oddanych do dyspozycji gminy na podstawie określonych regulacji prawnych, wraz
z subwencjami i dotacjami z budżetu państwa oraz środkami na dofinansowanie
zadań gminy ze źródeł pozabudżetowych.
Stan budżetu tj. dochodów w
roku 2002 przedstawiają poniższe tabele.
16.1 Źródła dochodów
Gminy Czerwieńsk
Rok |
2002 |
Tabela
1. |
Dochody własne |
4.742.576 |
2. |
Dotacje celowe z budżetu
państwa: |
|
|
na zadania własne |
518,711 |
|
na zadania zlecone |
1,057,882 |
3. |
Subwencje ogólne |
4,910,598 |
4. |
Środki pozabudżetowe |
285,514 |
|
RAZEM: |
11,515,281 |
16.2 Struktura wydatków
Gminy Czerwieńsk
Rok |
2002 |
Tabela
Dotacje |
1,568,455 |
Świadczenia na rzecz osób
fizycznych |
1,798,466 |
Wynagrodzenia |
4,388,174 |
Składki na ubezpieczenie
społeczne i Fundusz Pracy |
946,112 |
Zakup materiałów i usług
purchase |
1,872,951 |
Wydatki inwestycyjne |
1,409,800 |
RAZEM: |
11,984,958 |
16.3 Dochody i wydatki budżetu
gminy Czerwieńsk na jednego mieszkańca w 2002 roku
Dochody |
Wydatki |
|||
Ogółem |
w tym dochody własne |
Ogółem |
Materiały i usługi |
Wydatki majątkowe |
1201 |
495 |
1250 |
195 |
147 |
17. INFRASTRUKTURA
LOKALNA
17.1 Wodociągi i
kanalizacja
Obecny stan zaopatrzenia w
wodę miasta i gminy zaspakaja potrzeby.
Ujęcia wody zlokalizowane
są:
Na
terenie gminy ujęcia wody zlokalizowane są we wsiach:
-
Sudoł , Nietków , Płoty , Nietkowice.
Miasto
i gmina Czerwieńsk ma dobrze rozwiniętą sieć wodociągową o długości 68,8 km
rurociągów magistralnych oraz 1474 przyłącza do budynków. Sieć w m. Czerwieńsku
i w Płotach kwalifikuje się do wymiany ze względu na swój stan techniczny i
przekroje. Zachodzi potrzeba zwodociągowania wsi Wysokie, oraz zachodniej
części wsi Laski, zadania te przygotowane są do realizacji. Woda dostarczana
jest do około 9.084 mieszkańców, co stanowi 97 % ogółu mieszkańców.
Na terenie gminy skanalizowany jest
tylko Czerwieńsk i to w 95 %. Długość sieci kanalizacyjnej wynosi 8 km wraz z
290 szt. przyłączy. W ostatnim okresie skanalizowano osiedle Łężycka - Spokojna
(wraz z przepompownią). W 1995 roku została oddana do użytku
mechaniczno-biologiczna oczyszczalnia ścieków o przepustowości ok. 1.100 m3/dobę,
która wymaga modernizacji, aby przyjąć ścieki z planowanych inwestycji, tj.
skanalizowanie m. Leśniów Wielki - Sudoł - Płoty, podłączenie osiedla
"Zatorze" oraz likwidacji osiedlowej oczyszczalni - PGR.
17.2 Telekomunikacja
Miasto i gmina nie dysponuje w pełni
zmodernizowanym systemem łączności telefonicznej.
Centrala
w Czerwieńsku, która posiada 1300 numerów nie zaspakaja w pełni potrzeb
mieszkańców, mimo, że wspomagana jest przez centralę w Leśniowie Wielkim,
posiadającą 108 numerów. Centrala telefoniczna w Nietkowicach obsługuje
abonentów w Nietkowicach, Sycowicach, Będowie, Bródkach, Nietków i Laski.
Wskaźnik abonamentów telefonicznych
na 1000 mieszkańców wynosi 157,7. Przez teren gminy przebiegają światłowody
Zielona Góra – Wysokie – Pomorsko – Krosno Odrz – Sulechów. Na terenie
Czerwieńska i Nietkowic pobudowano maszty telefonii komórkowej. System
łączności uległ w ostatnich latach znacznej poprawie. Obsługę telekomunikacyjną
prowadzą TP SA dla stacjonarnych usług telekomunikacyjnych oraz telefonii
komórkowej ERA i GSM.
17.3 Energetyka
Na
terenie gminy funkcjonują linie energetyczne wysokiego napięcia 220kV i 110 kV
oraz GPZ w Leśniowie Wielkim. Odbiorcy miasta i gminy zasilani są
napięciem 15 kV z linii elektroenergetycznych średniego napięcia.
W zdecydowanej większości są to linie napowietrzne jedynie na terenie
miasta Czerwieńsk część linii jest okablowana. W poszczególnych
miejscowościach zlokalizowane są stacje transformatorowe 15/0,4 kV zasilające
istniejących odbiorców.
17.4 Gazownictwo
Miasto i gmina Czerwieńsk jest
kolejnym etapem gazyfikacji przeprowadzonej przez firmę Media Odra Warta Sp. z
o.o. z siedzibą w Międzyrzeczu .Trwają prace przygotowawcze związane z budową
sieci rozdzielczej gazu ziemnego na terenie naszej gminy. MOW deklaruje, że
dostawa gazu do użytkowników nastąpi w 2004 roku.
18. SYSTEM KOMUNIKACYJNY
18.1 Komunikacja kołowa
W
sieci komunikacyjnej wyróżnia się:
1/
drogi krajowe - droga nr 275 w ciągu Gubinek - Zielona Góra, na odcinku Łagów -
Leśniów Wielki – Zielona Góra,
2/
drogi wojewódzkie:
- nr 276 Krosno Odrz. - Sulechów, na
odcinku Szklarka Radnicka -Sycowice
- nr 278 Radnica - Sulechów na odcinku
Szklarka Radnicka - Bródki - Nietkowice - Brody.
- nr 279 Wysokie - Czerwieńsk - Nietków
- Leśniów Wielki
- nr 280 Zielona Góra - Czerwieńsk -
Brody
- nr 281 Zielona Góra - Wysokie -
Pomorsko
3/
drogi powiatowe:
- nr 49119 Szczawno - Laski - Nietków
- nr 49139 Sycowice - Podła Góra
- nr 49346 Brzezie - Bródki
- nr 49209 Krępa - Łężyca - Płoty -
Leśniów Mały
- nr 49253 Zagórze - Radomia.
Obsługę
komunikacji pasażerskiej zapewniają:
Najbliższe lotniska:
- Port Lotniczy Zielona Góra – lotnisko
cywilne Babimost (40 km)
- Poznań (150 km)
- Warszawa ( 455 km)
Najbliższe przejścia na
granicy z Niemcami:
- Gubin
- Gubinek
- Świecko
- Słubice
18.2 Komunikacja
kolejowa
Sieć tworzą cztery szlaki w kierunku na Zieloną Górę,
Sulechów, Rzepin, Krosno Odrz. i stacja w Czerwieńsku. Są to linie o
znaczeniu międzyregionalnym, zelektryfikowane z wyjątkiem odcinka Czerwieńsk -
Gubin. Węzeł kolejowy w Czerwieńsku pełni rolę stacji osobowej oraz zaplecza
technicznego dla magistrali “Śląsk - Porty” i stacji Zielona Góra.
Bezpośrednie połączenia
kolejowe:
- Zielona Góra
- Poznań
- Warszawa
- Lublin
- Szczecin
18.3 Komunikacja wodna
Przepływająca przez gminę rzeka Odra jest żeglowna.
Połączenie obszarów gminy po obu stronach rzeki zapewniają mosty kolejowe w
Pomorsku i Nietkowicach oraz przeprawy promowe w Brodach i Pomorsku.
19. STREFA EKOLOGICZNA
19.1 Emisja
zanieczyszczeń wód
Przez teren gminy przepływa
rz. Odra w km 476 + 499 tj. na długości ok. 23 km.
W ostatnich latach w wyniku
likwidacji w kraju przemysłu i znaczną ilością wybudowanych i oddanych do
użytku oczyszczalni ścieków jakość wody uległa poprawie pod względem
fizyko-chemicznym ale dalej znajduje się poza klasą czystości. Do większych
zbiorników wodnych na terenie gminy zaliczyć należy: jezioro Jatnik o pow. 12
ha, jezioro Kościelne o pow. 6 ha, jezioro Konotop o pow. 9,10 ha, naturalne
jeziora starorzecza Odry o pow. 15,30 ha w okolicach Wysokie oraz inne mniejsze
m.in. na cieku Strużyna w okolicach Czerwieńska o pow. 8 ha, głównie II i III
klasy czystości. Pomimo tego tereny w dorzeczu wykorzystywane są przez ludzi do
niezorganizowanego wypoczynku. Istniejące zasoby w postaci wód
powierzchniowych, można rzec, są w gminie wystarczające do wykorzystania w
formie turystyki i wypoczynku ale brak infrastruktury związanej z tymi terenami
czyni gminę mało atrakcyjną pod względem przyciągnięcia turystów spoza gminy.
Pogorszeniu jakości wód
uległy zbiorniki wód podziemnych występujących w naszej gminie określone jako
Wysokie -1 i Wysokie - 2 z Ia i Ib do II klasy czystości, co jedną z przyczyn
(jak podają fachowe źródła) może być obniżenie się poziomu wód gruntowych ze
względu na małą ilość opadów w ostatnich latach.
19.2 Emisja
zanieczyszczeń atmosfery
W ostatnich latach w gminie
prowadzony jest monitoring powietrza, głównie pod względem poziomu stężenia
dwutlenku siarki i dwutlenku azotu. Wartości tych stężeń nie przekraczają
obowiązujących wartości granicznych, pomimo uciążliwości powstałych w wyniku
stosowania różnego rodzaju źródeł energetycznych w okresie grzewczym (głównie
paleniska w gospodarstwach domowych). Planowana inwestycja budowy gazociągu w
części gminy poprawi sytuację ale odbywać się to będzie na przełomie kilku lat.
19.3 Gospodarka odpadami
W latach 2001 - 2003 w
gminie zostało zlikwidowanych 6 wiejskich wysypisk odpadów wybudowanych w
latach 80-tych, które nie spełniały wymogów sanitarno-budowlanych. Tereny po
tych wysypiskach zostały zrekultywowane i oddane zarządzającym (Nadleśnictwa,
Agencja Nieruchomości Rolnych).
Pozostały dwa wysypiska, które
obecnie nie przyjmują odpadów, są to wysypiska w Czerwieńsku i Nietkowicach i
do 2007 r. zostaną zlikwidowane.
Należy nadmienić, że w
ostatnich latach znacznie wzrosła ilość wytwarzanych odpadów przez ludność i
podmioty gospodarcze. Gmina stworzyła warunki do gromadzenia i odbioru odpadów,
które kierowane są na składowiska w Raculi, Nowym Świecie k/Sulechowa czy do
Świętoszowa poprzez umożliwienie firmom obsługę naszej gminy.
Szacuje się, że ok. 60-70 %
wytworzonych odpadów z naszej gminy trafia na w/w składowiska , pozostałe są
wykorzystywane przez mieszkańców czy też zalegają po okolicznych terenach.
W założeniach programowych
dotyczących ochronie środowiska należy zmierzać do objęcia zorganizowaną
zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców gminy, segregacji odpadów oraz
zmniejszanie ilości wytwarzanych odpadów i zwiększanie ilości ich
przetwarzania i ponownego wykorzystania.
Na dzień dzisiejszy nie ma
problemu z odbiorem odpadów na składowiska poza teren gminy ale z czasem należy
się liczyć z kosztem partycypowania zadań inwestycyjnych u odbiorcy (np. ZGKiM
Zielona Góra).
20. POWIĄZANIE PROJEKTÓW
Z CELAMI STRATEGICZNYCH DOKUMENTÓW ROZWOJU PRZESTRZENNO-SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO
MIASTA I GMINY CZERWIEŃSK
W ramach strategii rozwoju
społeczno-gospodarczego gminy Czerwieńsk zdefiniowano łącznie trzy cele
o charakterze strategicznym, których jednocześnie rozwinięciem są cele
operacyjne.
20.1. Zapewnienie
przestrzennej, gospodarczej i społecznej spójności gminy.
1.1 Promocja wizerunku
gminy.
1.2 Usprawnienie zarządzania
i funkcjonowania gminy (dotyczy terenów za Odrą).
1.3 Aktywizacja gospodarcza
gminy.
1.4 Udoskonalanie i
rozbudowa infrastruktury technicznej.
1.5 Polepszenie warunków
zamieszkania.
1.6 Poprawa stanu
środowiska przyrodniczego.
1.7 Wykorzystanie
dziedzictwa kulturalnego.
1.8 Rozwój turystyczny
gminy.
20.2. Podnoszenie
poziomu kształcenia i wychowania, kultury i rekreacji
2.1 Wyrównanie szans
edukacyjnych i wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży:
b) wspierać rozwój dzieci i
młodzieży - podnosić poziom nauczania w szkołach podstawowych i gimnazjum,
2.2 Uczynić pracę szkół i
przedszkoli ważnym elementem środowiska lokalnego i gminnego.
2.3 Dostosowanie sieci
szkolnej do istniejących warunków społeczno-ekonomicznych i demograficznych.
2.4 Poprawić bazę lokalową,
materialną szkół i placówek wychowania przedszkolnego.
2.5 Umacnianie i rozwój
usług kulturalnych, zdrowotnych i rekreacyjnych.
20.3. Tworzenie warunków dla
rozwoju przedsiębiorczości.
3.1 Rolnicze wykorzystanie
dolnej Odry i okolic Leśniowa Wielkiego.
3.2 Rozwój małej
przetwórczości rolno-spożywczej.
3.3 Wspieranie rozwoju
gospodarstw agroturystycznych (“Gminny Program Rozwoju Agroturystyki”).
3.4 Wspieranie rozwoju gospodarstw
producenckich:
- różnicowanie opłat
podatkowych w nawiązaniu do aktywności gospodarczej.
3.5 Aktywna promocja
gospodarcza gminy i pozyskiwanie inwestorów:
- przemysł, mały i średni
biznes,
- tworzenie lokalnej
polityki gospodarczej stymulującej rozwój.
21. Planowanie
inwestycje w świetle ZPORR.
Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest
jednym z sześciu programów operacyjnych, które posłużą do realizacji Narodowego
Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata 2004-2006 (NPR/PWW). ZPORR
rozwija cele NPR, określając priorytety i kierunki polityki regionalnej państwa
w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Realizacja tej
polityki w ramach ZPORR będzie współfinansowana z funduszy strukturalnych.
Celem ZPORR jest tworzenie warunków wzrostu
konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych
obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu
kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z
Unią Europejską.
Wzrost konkurencyjności należy rozumieć jako
oddziaływanie na zmiany struktury gospodarczej i poprawę sytuacji wszystkich
regionów w Polsce względem regionów europejskich, w zakresie produktywności
gospodarki, wydajności pracy, tworzenia i absorpcji innowacji, wykształcenia
mieszkańców, dochodów ludności oraz ilości i jakości infrastruktury
technicznej, a więc tych czynników, które decydują obecnie o sile gospodarek
państw i regionów.
Przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów należy
rozumieć jako podjecie działań interwencyjnych w ograniczonej liczebnie i
przestrzennie grupie obszarów wiejskich, koncentracji przemysłów
restrukturyzowanych oraz degradacji społeczno-ekonomicznej przestrzeni
miejskiej, po-przemysłowej i po-wojskowej, o najmniejszych możliwościach
rozwojowych oraz najtrudniejszej sytuacji społeczno-gospodarczej.
Realizacja strategicznego celu sprzyjać będzie wzrostowi
gospodarczemu, przekształceniom strukturalnym regionów, wzrostowi urbanizacji,
zwiększeniu mobilności przestrzennej ludności oraz zwiększeniu poziomu wiedzy
i dostępu do najnowocześniejszych technologii społeczeństwa i podmiotów
gospodarczych.
Osiągniecie wyżej wymienionego celu odbywać się będzie
poprzez realizację poszczególnych priorytetów i działań programu.
Wyróżniamy trzy priorytety:
1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu
konkurencyjności regionów
2. Wzmocnienie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich
1.
Rozwój
lokalny
W
ramach priorytetu Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej
wzmacnianiu konkurencyjności regionów wyodrębniono następujące działania:
1.
Modernizacja
i rozbudowa regionalnego układu transportowego
2.
Infrastruktura
ochrony środowiska
3.
Regionalna
infrastruktura edukacyjna
4.
Kultura
i turystyka
5.
Społeczeństwo
informacyjne
6.
Rozwój
transportu miejskiego w aglomeracjach
W
priorytet Wzmocnienie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich wpisane
zostały następujące działania:
1.
Rozwój
umiejętności powiązany z potrzebami rynku pracy i możliwości kształcenia
ustawicznego w regionie
2.
Reorientacja
zawodowa osób odchodzących z rolnictwa
3.
Reorientacja
zawodowa osób dotkniętych procesami restrukturyzacyjnymi
4.
Regionalne
strategie innowacyjne i transfer wiedzy
5.
Promocja
przedsiębiorczości
W
priorytecie Rozwój lokalny zapisane zostały działania:
1.
Rozwój
obszarów wiejskich
2.
Obszary
przemysłowe i restrukturyzowane
3.
Rewitalizacja
obszarów zdegradowanych (miejskich, po-przemysłowych, po-wojskowych)
4.
Mikroprzedsiębiorstwa
5.
Lokalna
infrastruktura edukacyjna
Gmina
Czerwieńsk w pierwszych latach członkostwa w Unii Europejskiej 2004-2006
zamierza podjąć szereg inwestycji wpisujących się w priorytety i działania
Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Sektorowych
Programów Operacyjnych. Będą one ważnym czynnikiem pobudzenie rozwoju
społeczno-gospodarczego na obszarze gminy oraz tej części województwa
Lubuskiego.
Nazwa zadania |
Okres realizacji |
Szacunkowa wartość (tyś. zł) |
Źródła finansowania (tyś. zł) |
|||
Środki własne |
Fundusze strukt. |
SAPARD |
Inne |
|||
Modernizacja kotłowni komunalnych z przystosowaniem na gaz
ziemny |
2004 - 2006 |
100 |
100 |
------ |
------ |
---- |
Budowa parkingu przy ul. Kwiatowej |
2004 - 2006 |
80 |
80 |
------ |
------ |
---- |
Kanalizacja sanitarna dla wsi Leśniów Wielki, Sudoł, Płoty |
2004 - 2006 |
11.000 |
1.650 |
8250 |
------ |
1.100 |
Budowa Regionalnego Centrum Kształcenia Kadr – realizacja
budynku gimnazjum |
2004 - 2006 |
8.500 |
1.275 |
6.375 |
------ |
850 |
Podłączenie oczyszczalni ścieków PGR do oczyszczalni
miejskiej |
2004 - 2006 |
270 |
70 |
200 |
------ |
---- |
Modernizacja oczyszczalni ścieków w Czerwieńsku |
2004 - 2010 |
1.100 |
340 |
600 |
------ |
---- |
Budowa ul. Brzozowej |
2004 |
73 |
73 |
------ |
------ |
---- |
Budowa ul. Jasnej |
2004 |
90 |
90 |
------ |
------ |
---- |
Budowa ul. Klonowej |
2004 |
30 |
30 |
------ |
------ |
---- |
Remont drogi Nietków - Boryń |
2004 |
50 |
25 |
------ |
------ |
25(2) |
Remont drogi gminnej w Leśniowie Wielkim o nawierzchni
gruntowej |
2004 |
19 |
9.5 |
------ |
------ |
9.5(2) |
Rekultywacja wysypiska śmieci - Nietkowice |
2004 |
40 |
20 |
------ |
------ |
20(1) |
Rekultywacja wysypiska śmieci II etap-nasadzenia – Będów, Sycowice, Bródki, Leśniów
Mały, Płoty |
2004 |
70 |
35 |
------ |
------- |
35(1) |
Budowa wodociągu dla wsi Wysokie |
2004 |
604.8 |
----- |
----- |
294.5 |
---- |
Budowa wodociągu dla wsi Laski |
2004 |
213.7 |
----- |
----- |
104.8 |
---- |
Modernizacja nawierzchni Droga Sycowice - Nietkowice |
2005 -2006 |
70 |
35 |
----- |
------ |
35(2) |
Budowa ul. Moniuszki |
2005 |
76 |
76 |
----- |
------ |
---- |
Budowa ul. Sosnowej |
2005 |
123 |
123 |
----- |
----- |
---- |
Budowa wieży ciśnień w Czerwieńsku |
2006 - 2008 |
1.000 |
500 |
500 |
------ |
---- |
Budowa tras rowerowych o znaczeniu regionalnym: - wzdłuż skarpy rzeki Odry (w kier. Krosna i Cigacic), - Zielona Góra-Wysokie-j.Niesłysz. |
2006 - 2010 |
300 |
75 |
225 |
------ |
---- |
Budowa kanalizacji dla wsi Nietków, Laski |
2007 - 2009 |
4.000 |
2000 |
2000 |
------ |
---- |
Modernizacja wodociągu we wsi Płoty |
2007 |
600 |
300 |
300 |
------ |
---- |
Budowa kanalizacji dla wsi Nietkowice, Będów, Bródki, Sycowice |
2008 - 2010 |
8.000 |
4.000 |
4.000 |
------ |
---- |
1.
–
Fundusz Ochrony Środowiska
2.
–
Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych
22. Wybrane wskaźniki
monitorowania Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Czerwieńsk
Monitorowaniu realizacji inwestycji zapisanych w Planie
Rozwoju Lokalnego Gminy Czerwieńsk służyć będzie szereg wskaźników adekwatnych
do podejmowanych działań w ramach regionalnej polityki strukturalnej Unii
Europejskiej. Przykładowe wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania
przedstawiono poniżej.
Priorytet 1
Działanie 1.1
Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego
WSKAŹNIKI MONITORINGU
WSKAŹNIKI PRODUKTU
1.
Ilość
kilometrów wybudowanych lub zmodernizowanych dróg
2.
Liczba
zbudowanych lub zmodernizowanych obiektów infrastruktury technicznej (mostów,
tuneli, skrzyżowań, itp.)
3.
Liczba
zrealizowanych projektów w zakresie transportu publicznego
WSKAŹNIKI REZULTATU
1.
Podniesienie
jakości dróg (wzrost w % poprawionych dróg w stosunku do stanu wyjściowego)
2.
Wzrost
liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego
WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA
1.
Liczba
utworzonych lub utrzymanych miejsc pracy 2 lata od zakończenia inwestycji
Działanie 1.4 Kultura i turystyka
WSKAŹNIKI MONITORINGU
WSKAŹNIKI PRODUKTU
1.
Liczba
odnowionych obiektów i zespołów zabytkowych oraz historycznych stanowiących
dziedzictwo kulturowe
2.
Liczba
obiektów zabytkowych i historycznych zabezpieczonych przed zagrożeniami, w tym
poprzez systemy przeciwpożarowe i antywłamaniowe
3.
Liczba
zinwentaryzowanych i zdigitalizowanych dóbr kultury
4.
Liczba
nowych portali i stron internetowych informujących o kulturze i dziedzictwie
kulturowym.
WSKAŹNIKI REZULTATU
1.
Wzrost
liczby korzystających z obiektów kultury i dziedzictwa kulturowego
2.
Nowe
formy korzystania z dóbr dziedzictwa kulturowego
3.
Nowe
produkty kulturowe i turystyczne
WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA
1.
Wzrost
atrakcyjności inwestycyjnej miast i obszarów, na których zlokalizowane są
obiekty spuścizny kulturowej danego regionu, co przyczyni się do wzrostu
poczucia tożsamości i przynależności regionalnej
2.
Nowe i
utrzymane miejsca pracy związane z odnowionym dziedzictwem kulturowym i
zmodernizowaną infrastrukturą (2 lata realizacji projektu)
3.
Wzrost
liczby turystów (2 lata realizacji projektu)
Priorytet 3.
Działanie 3.1 Rozwój obszarów wiejskich
WSKAŹNIKI MONITORINGU
WSKAŹNIKI PRODUKTU
1.
Długość
wykonanej lub zmodyfikowanej sieci wodociągowej/kanalizacyjnej
2.
Ilość
kilometrów dróg gminnych zmodernizowanych
3.
Liczba
projektów zrealizowanych (w podziale na rodzaje projektów)
WSKAŹNIKI REZULTATU
1.
Wzrost
poziomu zwodociągowania/skanalizowania gminy
2.
Wzrost
ilości gospodarstw domowych objętych systemem selektywnej zbiórki odpadów
3.
Wzrost
ilości energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych
WSKAŹNIKI ODRZIAŁYWANIA
1.
Liczba
utworzonych/utrzymanych miejsc pracy przez 2 lata po zakończeniu realizacji
projektu
2.
Spadek
stopy bezrobocia
3.
Wzrost
dochodu gminy na mieszkańca
23. SYSTEM WDRAŻANIA
PLANU ROZWOJU LOKALNEGO
System wdrażania Planu Lokalnego Gminy Czerwieńsk jest realizowany w
oparciu o system wdrażania pomocy strukturalnej Unii Europejskiej. Miasto i
Gmina korzystając ze środków finansowych funduszy strukturalnych UE są
zobowiązane przestrzegać zasady i procedury wspólnotowe, które zostały
określone w rozporządzeniu z dnia 21 czerwca 1999 r. Nr 1260/1999
wprowadzającym ogólne przepisy odnośnie funduszy strukturalnych oraz
rozporządzeniach odnoszących się do poszczególnych funduszy strukturalnych.
Poszczególne projekty będą wdrażane w oparciu o zasady
wydatkowania środków wg źródeł ich pochodzenia. W niektórych sytuacjach
może to oznaczać, że podmiot korzystający z różnych źródeł finansowania będzie
musiał sprostać wielu wymaganiom formalnym. Dotyczy to w szczególności
odmiennych zasad wykorzystywania środków pochodzących ze źródeł krajowych oraz
środków pochodzących ze źródeł unijnych.
23.1 Instytucja
Zarządzająca Planem Rozwoju Lokalnego Gminy Czerwieńsk
Funkcję Instytucji Zarządzającej i koordynującej
realizacje Planu Rozwoju Lokalnego będzie pełnił Burmistrz. Zakres zadań
Instytucji Zarządzającej obejmuje miedzy innymi:
·
ustalenie
szczegółowych zasad i kryteriów realizacji PRL,
·
zbieranie
danych statystycznych i finansowych na temat postępów wdrażania oraz przebiegu
realizacji projektów w ramach Planu,
·
zapewnienie
zgodności realizacji Planu z poszczególnymi dokumentami programowymi wyższego
rzędu,
·
zapewnienie
przygotowania i wdrożenia planu w zakresie informacji i promocji Planu,
·
przygotowanie
rocznych raportów na temat wdrażania Planu, zbieranie informacji do rocznego
raportu o nieprawidłowościach,
·
dokładne
oceny ex-post po zakończeniu realizacji Planu
Dla właściwej oceny
Instytucja Zarządzająca może tworzyć grupy robocze, korzystać z opinii niezależnych
ekspertów lub usług innych instytucji.
23.2. Instytucja
wdrażająca Plan Rozwoju Lokalnego
Urząd Gminy i Miasta jako
instytucja wdrażająca PRL jest odpowiedzialna za:
·
kreowanie,
przyjmowanie i składanie wniosków aplikacyjnych od instytucji podległych –
beneficjentów pomocy,
·
kontrolę
formalną składania wniosków, ich zgodności z procedurami, z zapisami Planu,
·
ewentualne
monitorowanie wdrażania poszczególnych projektów,
·
zapewnienie
informowania o współfinansowaniu przez UE realizowanych projektów
23.3 Sposoby
monitorowania, oceny i komunikacji społecznej.
23.3.1. System
monitorowania Planu
Kluczowe znaczenie w monitorowaniu i stymulowaniu
realizacji Planu posiada Burmistrz Czerwieńska. Jego główną rolą będzie
monitorowanie przebiegu realizacji zadań zawartych w Planie oraz ewentualne
interweniowanie w przypadku stwierdzenia opóźnień lub nieuzasadnionej
rezygnacji z realizacji zadania.
23.3.2. Sposoby oceny
Planu
Skuteczność Planu poddawana
będzie bieżącej ocenie. Sprawowana ona będzie przez Burmistrza Czerwieńska.
Przy pomocy zawartych w punkcie V wskaźników monitorowania.
23.3.3. Sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym,
prywatnym i organizacjami pozarządowymi
Elementem inicjowania i
podejmowania współpracy pomiędzy sektorem publiczno – prywatnym a organizacjami
pozarządowymi będzie Plan Informacyjny.
Plan Informacyjny
Zadania planu
informacyjnego
·
zapewnienie
powszechnego dostępu do informacji o możliwościach uzyskania wsparcia w ramach
funduszy strukturalnych dla wszystkich grup docelowych na terenie Gminy
Czerwieńsk
·
zapewnienie
czytelnej informacji o kryteriach oceny i wyboru projektów oraz obowiązujących
w tym zakresie procedurach
·
zapewnienie
bieżącego informowania opinii publicznej o zakresie i wymiarze pomocy
wspólnotowej dla poszczególnych projektów i rezultatach działań na poziomie
Gminy
·
zapewnienie
współpracy z instytucjami zaangażowanymi w monitorowanie i realizowanie Planu
Rozwoju Lokalnego w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych poprzez
wymianę informacji i wspólne przedsięwzięcia
·
inicjowanie
dodatkowych działań promocyjnych o zasięgu lokalnym
·
wykorzystanie
nowoczesnych technologii, takich jak internet, poczta elektroniczna,
elektroniczna archiwizacja dokumentów, w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy
podmiotami uczestniczącymi w realizacji Planu Rozwoju Lokalnego.
Grupy
docelowe odbiorców.
Działania podejmowane w
ramach Planu Rozwoju Lokalnego Gminy i Miasta Czerwieńsk będą uwzględniały
potrzeby wymienionych grup docelowych, jeśli chodzi o zakres informacji oraz
użyte instrumenty w celu osiągnięcia maksymalnej skuteczności.
·
Opinia
publiczna – powszechna
wiedza na temat działań związanych z wdrażaniem oraz wykorzystaniem środków
Unii Europejskiej służyć będzie prezentacji korzyści płynących z członkostwa we
wspólnocie, budowaniu pozytywnego wizerunku podmiotów zaangażowanych w proces
wdrażania pomocy, jak również przyczyni się do poparcia dla inwestycji, których
bezpośrednim beneficjentem będzie społeczność lokalna Miast i Gminy
·
Beneficjenci
– to osoby,
instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy.
Będą to:
o
jednostki
samorządu terytorialnego szczebla gminnego
o
podmioty
będące jednostkami podległymi samorządowi gminnemu bądź realizujące zadania
jednostki samorządu gminnego
o
podmioty
gospodarcze
o
organizacje
zrzeszające przedsiębiorców
o
uczelnia
wyższa i jednostki edukacyjne
o
organizacje
pozarządowe i organizacje społeczne
o
związki
wyznaniowe
Kształtowanie wizerunku
Planu Rozwoju Lokalnego
Wykorzystanie pomocy w
ramach funduszy strukturalnych płynących z Unii Europejskiej uzależnione jest
od poziomu świadomości w zakresie istnienia oraz możliwości pozyskania środków
dla samorządów gminnych. W tym celu istnieje realna potrzeba konsekwentnego
kształtowania pozytywnego wizerunku Planu Rozwoju Lokalnego.
Instrumenty strategii
informacyjnej
Realizacji polityki
informacyjnej służyć mają następujące instrumenty:
·
konferencje,
seminaria, wykłady, warsztaty, prezentacje propagujące informacje o
możliwościach wykorzystania środków unijnych i rezultatach wsparcia UE oraz
usystematyzowania wiedzy.
·
wizytacje
projektów, ekspozycje projektów – mogą stanowić skuteczne metody prezentacji
osiągnięć w zakresie realizacji inicjatyw z wykorzystaniem środków Unii
Europejskiej
·
informacje
o projektach oraz ich promocja przez beneficjentów – należy zadbać o
przekazanie odpowiedniej wiedzy beneficjentom z rejonu Gminy Czerwieńsk
·
współpraca
z mediami – działania wykorzystujące współpracę z prasą, radiem, telewizja o
zasięgu lokalnym i regionalnym będą kluczowym elementem przy realizacji
Planu Rozwoju Lokalnego w szczególności w odniesieniu do opinii
publicznej. Działania podejmowane za pośrednictwem mediów będą miały formę
artykułów i relacji prasowych, audycji radiowych i telewizyjnych, reklam i
ogłoszeń. Wszelka informacja o zasadach i procedurach związanych z
wykorzystaniem funduszy strukturalnych powinna być przekazana w zwięzły i
przystępny sposób