UCHWAŁA NR 91/XI/04

RADY MIESKIEJ W CZERWIEŃSKU

z dnia 21 stycznia 2004 roku

 

w sprawie planu rozwoju lokalnego Gminy Czerwieńsk na lata 2004-2006.

 

            Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz.1591- tekst jednolity z późn. zm. ) uchwala się, co następuje:

            § 1. Uchwala się plan rozwoju lokalnego Gminy Czerwieńsk na lata 2004-2006, stanowiący załącznik do uchwały.

            § 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Czerwieńska.

            § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący

Rady Miejskiej w Czerwieńsku

Leszek Jędras

 

Załącznik do uchwały nr 91/XI/04

Rady Miejskiej w Czerwieńsku

z dnia 21.01.2004 r.

 

PLAN ROZWOJU LOKALNEGO

 

GMINY CZERWIEŃSK

(2004 – 2006)

Czerwieńsk, styczeń 2004 r.

Spis treści:

1.

Diagnoza stanu istniejącego

 

1.1.

Ludność Gminy

 

1.2.

Liczba ludności Gminy w przedziałach wiekowych

 

1.3.

Rynek pracy i problem bezrobocia

 

2.

Kultura

 

3.

Turystyka i sport

 

4.

Współpraca zagraniczna

 

5.

Edukacja i wychowanie

 

6.

Ochrona zdrowia

 

7.

Mieszkalnictwo

 

8.

Opieka społeczna

 

9.

Bezpieczeństwo publiczne

 

10.

Strefa gospodarcza

 

10.1.

Potencjał produkcyjno-usługowy i struktura gospodarki

 

10.2.

Podmioty gospodarcze

 

11.

Otoczenia okołobiznesowe

 

12.

Rolnictwo

 

13.

Inwestycje

 

14.

Wolne tereny pod inwestycje

 

15.

Atuty inwestycyjne

 

16.

Finanse Gminy

 

16.1.

Źródła dochodów Gminy Czerwieńsk

 

16.2.

Struktura wydatków Gminy Czerwieńsk

 

16.3.

Dochody i wydatki budżetu gminy Czerwieńsk na jednego mieszkańca w 2002 roku

 

17.

Infrastruktura lokalna

 

17.1.

Wodociągi i kanalizacja

 

17.2.

Telekomunikacja

 

17.3.

Energetyka

 

17.4.

Gazownictwo

 

18.

System Komunikacyjny

 

18.1.

Komunikacja kołowa

 

18.2.

Komunikacja kolejowa

 

18.3.

Komunikacja wodna

 

19.

Strefa ekologiczna

 

19.1.

Emisja zanieczyszczeń wód

 

19.2.

Emisja zanieczyszczeń atmosfery

 

19.3.

Gospodarka odpadami

 

20.

Powiązanie projektów z celami strategicznych dokumentów rozwoju przestrzenno-społeczno-gospodarczego Gminy Czerwieńsk

 

20.1.

Zapewnienie przestrzennej, gospodarczej i społecznej spójności Gminy

 

20.2.

Podnoszenie poziomu kształcenia i wychowania, kultury i rekreacji

 

20.3.

Tworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości

 

21.

Planowane inwestycje w świetle ZPORR

 

22.

Wybrane wskaźniki monitorowania Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Czerwieńsk

 

23.

System wdrażania Planu Rozwoju Lokalnego

 

23.1.

Instytucja Zarządzające Planem Rozwoju Lokalnego Gminy Czerwieńsk

 

23.2.

Instytucja wdrażająca Plan Rozwoju Lokalnego

 

23.3.

System monitorowania, oceny i komunikacji społecznej

 

23.3.1.

System monitorowania Planu

 

23.3.2.

Sposoby oceny Planu

 

23.3.3.

Sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarzadowymi

 

27.

Plan Informacyjny

 

 

1. DIAGNOZA STANU ISTNIEJĄCEGO

OBSZAR, POŁOŻENIE I UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE

            Gmina Czerwieńsk położona jest w środkowej części województwa lubuskiego, jest jedną z 10 gmin powiatu zielonogórskiego. Zajmuje powierzchnię 196 km2, obszar wiejski to 187 km2, co stanowi 95,4% ogólnej powierzchni gminy, a obszar miejski to 9 km2 tj. 4,6 powierzchni. Graniczy z siedmioma gminami: Zielona Góra, Świdnica, Bytnica, Dąbie, Krosno Odrzańskie, Skąpe i Sulechów. Siedziba Gminy mieści się w mieście Czerwieńsku.

Gmina Czerwieńsk obejmuje teren miasta Czerwieńska oraz 13 sołectw i 3 osady.

Sołectwa wchodzące w skład gminy to:]

1.         Będów

2.         Bródki

3.         Dobrzęcin

4.         Laski

5.         Leśniów Mały

6.         Leśniów Wielki

7.         Nietkowice

8.         Nietków

9.         Płoty

10.       Sudoł

11.       Sycowice

12.       Wysokie

13.         Zagórze

Osady wchodzące w skład gminy to:

1.         Boryń

2.         Piaśnica

3.         Wyszyna

            Gmina i miasto Czerwieńsk liczy 9.265 mieszkańców, w tym 4.646 kobiet i 4.619 mężczyzn. Średnia gęstość

zaludnienia na 1 km wynosi 47 osób i jest niższa od średniej dla powiatu zielonogórskiego, która wynosi 55 osób na 1 km2. Gmina Czerwieńsk zajmuje 7 miejsce w powiecie zielonogórskim w gęstości zaludnienia na 1 km2. Gęstość zaludnienia jest zróżnicowana, w poszczególnych miejscowościach wchodzących w skład gminy przedstawia tabela 1:

1.1 Ludność Gminy Czerwieńsk

Tabela nr 1

Lp.

Miejscowości wchodzące

w skład gminy

Pow.

w km2

Ludność nadzień 31 grudnia 2003 r.

Gęstość

zaludnienia

na 1 km2

 

Ogółem

Kobiety

Mężczyźni

 

1.

Czerwieńsk

9

4.207

2.116

2.091

467

2.

Będów

14

240

115

125

17

3.

Bródki

7

121

51

70

17

4.

Laski

11

541

260

281

49

5.

Leśniów Mały

9

218

105

113

24

6.

Leśniów Wlk

19

527

271

256

28

7.

Nietkowice

16

668

326

342

42

8.

Nietków, Boryń

27

1.299

663

636

48

9.

Płoty

12

754

386

368

63

10.

Sudoł

7

139

75

64

20

11.

Sycowice

30

283

137

146

9

12.

Wysokie

Dobrzęcin

Wyszyna

Piaśnica

29

138

129

4

10

78

62

2

6

60

67

2

4

5

 

Zagórze

6

116

55

61

19

x

RAZEM

196

9.394

4.708

4.686

47

           

Największa gęstość zaludnienia występuje w m. Czerwieńsku i wynosi 467 osób na 1 km2, a w gminie 47 osób na 1 km2.

Ruch naturalny ludności w 2003 roku:

 

Tabela nr 2

Lp.

Miejscowość

Urodzenia żywe

Zgony

Przyrost naturalny

1.

Czerwieńsk

37

33

4

2.

Będów

3

4

-1

3.

Bródki

1

0

1

4.

Laski

6

4

2

5.

Leśniów Mały

2

2

0

6.

Leśniów Wielki

4

2

2

7.

Nietkowice

4

5

-1

8.

Nietków, Boryń

12

13

-1

9.

Płoty

9

4

5

10.

Sudoł

2

0

2

11.

Sycowice

2

1

1

12.

Wysokie, Dobrzęcin,

Piaśnica, Wyszyna

4

2

2

13.

Zagórze

0

2

-2

x

Gmina ogółem

86

72

14

           

Jak wynika z zestawienia w/w tabeli przyrost naturalny ciągle się zmniejsza.

1.2 Liczba ludności w przedziałach wiekowych w 2003 roku

Tabela nr 3

Lp.

Miejscowość

0 - 18 lat

18 - 65 lat

65 lat i więcej

1.

Czerwieńsk

1005

2842

320

2.

Będów

49

158

32

3.

Bródki

23

76

24

4.

Laski

137

326

71

5.

Leśniów Mały

62

135

20

6.

Leśniów Wielki

143

342

51

7.

Nietkowice

157

427

74

8.

Nietków, Boryń

373

801

128

9.

Płoty

186

547

53

10.

Sudoł

52

79

13

11.

Sycowice

92

170

32

12.

Wysokie, Dobrzęcin,

Piaśnica, Wyszyna

91

165

25

13.

Zagórze

27

80

9

x

Razem

2379

6148

852

Sytuacja demograficzna w Gminie Czerwieńsk uległa niewielkiej zmianie. Zmniejszyła się liczba dzieci do lat 18 w porównaniu do roku 2000. Zwiększyła się liczba młodzieży i ludzi w okresie produkcyjnym w przedziale wiekowym 18-65 lat. Wynika z tego , że w porównaniu do danych za 2000 rok następuje proces starzenia się społeczeństwa.

1.3 Rynek pracy i problem bezrobocia

Od roku 1990 bezrobocie stało się jednym z głównych problemów gospodarczych i społecznych regionów i samorządów lokalnych. Po okresie szybkiego wzrostu począwszy od 1994 r. następuje systematyczny spadek stopy bezrobocia. W roku 1997 w porównaniu do roku 1993 liczba bezrobotnych w województwie lubuskim (dane z byłego województwa gorzowskiego i zielonogórskiego) zmniejszyła się o około 40 % (w kraju o 37 %). W tym samym czasie

liczba bezrobotnych absolwentów w byłym województwie gorzowskim i zielonogórskim zmniejszyła się o 56 % (w kraju 58 %). Od roku 1998 r. zarówno w kraju jak i w województwie lubuskim bezrobocie ma tendencje wzrostu.

            Szczegółowe dane z zakresu problemów bezrobocia w Gminie Czerwieńsk obrazuje poniższe zestawienie ( dane na dzień 30.11.2003 r).

Liczba bezrobotnych ogółem      1045 z tego na terenie :

            Gminy                           690 w tym kobiety 343

            Czerwieńska                 355 w tym kobiety 192 

            We wrześniu br. nastąpił wzrost liczby rejestrujących się absolwentów. Dominują wśród nich absolwenci ze szkół policealnych i średnich zawodowych oraz zasadniczych zawodowych. Bezrobocie w mieście i gminie, podobnie jak i w całym województwie dotyka w znacznym stopniu kobiet. W naszej gminie 57,7 % wszystkich bezrobotnych to kobiety, dla województwa odpowiedni wskaźnik wynosi 53,02 %.

Największym problemem nie tylko w gminie Czerwieńsk ale w całej Polsce jest bezrobocie wśród ludzi młodych. Zarówno na naszym terenie jak i całym województwie około 30 % to ludzie młodzi, którzy nie ukończyli 30 lat.

2. KULTURA

W Gminie Czerwieńsk istnieją cztery domy kultury (Czerwieńsk, Nietków, Leśniów Wielki i Nietkowice) i osiem świetlic wiejskich w następujących miejscowościach Laski, Leśniów Mały, Sudoł, Płoty, Wysokie, Będów, Bródki, Sycowice. Są to placówki podległe Miejsko - Gminnemu Ośrodkowi Kultury mający siedzibę w Czerwieńsku.

3. TURYSTYKA I SPORT

Na terenie Gminy Czerwieńsk głównymi “podmiotami” turystycznymi są otaczające lasy i pradolina Odry.

Przez gminę prowadzą dwa szlaki turystyczne, piesze - żółty i czarny. Najczęściej uprawianymi formami turystyki są wycieczki rowerowe i piesze, wędkarstwo. Ciekawe ukształtowanie terenu sprzyja rozwojowi najtańszej formy czynnego wypoczynku - bieganiu.

Dla turystów zainteresowanych środowiskiem naturalnym wielką atrakcję stanowi arboretum w Nietkowie i park przydworski w centrum wsi.

Dużą atrakcją na terenie naszej gminy są dwie przeprawy promowe przez Odrę.

Czerwieńsk posiada dość bogatą bazę sportową i rekreacyjną (oprócz bazy noclegowej), będącą w strukturze Hali Sportowej , na którą składają się :

-           Stadion sportowy im. Romana Winnickiego (wraz z zapleczem),

-           Gabinet Rehabilitacji Ruchowej,

Odkryta pływalnia, funkcjonująca w okresie letnim przy ul. Zielonogórskiej.

We wszystkich większych wsiach gminy znajdują się boiska sportowe.

4. WSPÓŁPRACA ZAGRANICZNA

Gmina Czerwieńsk od 1991 roku współpracuje ze Związkiem Miast

Partnerskich – Rot(h)enburgów, który tworzą:

-           Rothenburg an der Fulda

-           Rothenburg ob der Tauber

-           Rothenburg Saale

-           Rothenburg Wumme

-           Rothenburg (O.L)

-           Rothenburg Luzern

            Współpraca ta polega na uczestnictwie w obchodach świąt danego miasta, cyklicznie co dwa lata odbywa się spartakiada pn. “Spartakiada Miast Partnerskich Rothenburgów”.

W ramach tej współpracy Czerwieńsk uczestniczy w Spartakiadach tych miast.

W 1997 roku gmina Czerwieńsk była organizatorem tej imprezy.

Współpraca ma też swoje konkretne efekty m.in.:

-           współdziałające miasta, zakupiły drogie lekarstwo dla ciężko chorego dziecka z Leśniowa Wielkiego,

-           współfinansowały zakup autokaru AUTOSAN, używanego do przewozu dzieci,

-           doposażyły OSP w sprzęt ratowniczy,

-           szczególnie wydatną była pomoc udzielona ludności i gminie w okresie powodzi.

            Najbardziej wszechstronną współpracę Gmina Czerwieńsk prowadzi z Gminą Drebkau (Niemcy) popartą aktem umowy partnerskiej podpisanej 23.09.2000 r., która dotyczy dziedzin: kultury, sportu, oświaty i gospodarki.

 

Szeroką i wieloletnią też współpracę prowadzą szkoły i tak:

-          Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Czerwieńsku ze Szkołami Podstawowymi w Lűbenau i Vetschau (Niemcy),

-          Szkoła Podstawowa im. S. Wróblewskiego w Nietkowie ze Szkołą Podstawową w Klietz (Niemcy),

-          Gminazjum w Czerwieńsku z Gimnazjum w Drebkau (Niemcy).

Współpraca obejmuje m.in.:

            Bardzo cenną jest współpraca Ochotniczych Straży Pożarnych Gminy Czerwieńsk ze Strażami z Drebkau i Rothenburg an der Fulda – skutkuje ona nie tylko wymianą doświadczeń i udziału w organizowanych zawodach, lecz dla strony polskiej konkretną pomocą w uzupełnianiu sprzętu p.poż.

Wieloletnią współpracę prowadzą kluby sportowe:

-          KS “Piast” Czerwieńsk – Drebkau,

-          KS “Start” Płoty – Schorbus.

Zapoczątkowana została współpraca pomiędzy sołectwami Gminy Czerwieński sołectwami Gminy Drebkau:

-          Płoty – Schorbus,

-          Leśniów Wielki – Jehserig,

-          Nietków – Greifenhein, Klietz (Gmina)

-          Wysokie – Siewisch

-          Nietkowice – Leuthen

5. EDUKACJA I WYCHOWANIE

Na terenie gminy funkcjonują :

            - w Czerwieńsku,

            - w Nietkowie z 1 oddziałem zerowym,

            - w Nietkowicach z 1 oddziałem zerowym,

            - w Leśniowie Wielkim z 1 oddziałem zerowym,

  1. w Płotach prowadzone przez Stowarzyszenie Mieszkańców Płotów i Zagórza,
  1. w Płotach prowadzone przez osobę fizyczną,
  2. w Nietkowie prowadzone przez osobę fizyczną,

            - w Laskach prowadzone przez Stowarzyszenie Mieszkańców Lasek.

 

Zestawienie zbiorcze dla szkół i przedszkoli publicznych (stan na 01.09.2003 r.)

 

SP

Cz-sk

SP

N-ów

SP

N-ce

SP

L.Wlk

Razem SP podstawowe

Gimnazjum

Razem SP+Gimn

Klasy zerowe

Przy Szkołach Podst.

N-w N-ce Leś.

Razem

Przedszkole Cz-sk

liczba uczniów

413

158

92

75

738

310

1 048

19

16

9

1 092

93

liczba oddziałów

17

7

6

6

36

13

49

1

1

1

52

4

Liczba

naucz.w przel.na etaty

33

14,5

11

11

69,5

28,5

98

1

1

1

101

6

I - IV(stan na 01.09.2003 r.)

 

 

Zestawienie niepublicznych przedszkoli

 

Płoty

Nietków

Laski

Liczba dzieci

SMPiZ”0’-9

3-5 latki 15

3-5 latki 16

3-5 latki-25

“0”-7

3-5latki-20

Liczba oddziałów

2/1

1

1/1

 

Funkcja szkoły i jej zasadnicze cele: dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy na każdym szczeblu edukacji są spełniane. Edukacja wczesnoszkolna w naszej gminie rozpoczyna się od wychowania przedszkolnego, do którego powszechny dostęp mają dzieci w wieku 3-5 lat.

w Płotach, Nietkowie i w Laskach funkcjonują niepubliczne przedszkola dla dzieci od 3-5 lat , które w zasadzie utrzymują się z dotacji z budżetu gminy i około 83 % dzieci w wieku 5 lat objętych jest wychowaniem przedszkolnym. Ogromny wpływ na poziom nauczania i wychowania w przedszkolu i w szkołach ma kadra pedagogiczna, która podnosi swoje kwalifikacje i zdobywa kolejne stopnie awansu zawodowego.

Wszystkim dzieciom w wieku sześciu lat umożliwia się roczne przygotowanie do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Gmina organizuje dowóz uczniów do szkół.

            We wszystkich szkołach podstawowych nauka języków obcych prowadzona jest od pierwszej klasy. W gimnazjum we wszystkich klasach prowadzona jest nauka dwóch języków obcych. W szkołach prowadzone są zajęcia pozalekcyjne, koła przedmiotowe, artystyczne i zajęcia sportowe. W 2003 r. w Czerwieńsku została oddana do użytku nowo wybudowana hala widowiskowo-sportowa.

Dzieci i młodzież zdobywają wiedzę z zakresu obsługi komputerów, informatyki i obsługi internetu. Przy szkołach prowadzone zajęcia w świetlicach , bibliotekach

W czasie wolnym od zajęć tj. w czasie ferii zimowych i letnich w szkołach dla dzieci i młodzieży organizowane są przez dyrekcję i nauczycieli półkolonie zimowe i letnie.

Organizowane są również obozy sportowe, harcerskie, “zielone szkoły” wspólnie ze szkołami partnerskimi w Polsce i w Niemczech. Odbywa się regularna wymiana partnerska pomiędzy naszymi szkołami i szkołami w Niemczech.

            Ponadto w Czerwieńsku swoją siedzibę ma Zespół Szkół Ponadgimnazialnych, w którym kształci się 124 uczniów w systemie dziennym: w liceum ogólnokształcącym o profilu wojskowym, w technikum ogrodniczym, i 58 uczniów w wieczorowym technikum rolniczym.

6. OCHRONA ZDROWIA

            Na terenie gminy Czerwieńsk funkcjonują cztery Niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej obejmujące swoim zasięgiem wszystkich mieszkańców naszej gminy:

  1. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej “ULMED” w Czerwieńsku - obejmuje teren Czerwieńska, Płot, Zagórza, Wysokiego, Dobrzęcina, Wyszyny, Piaśnicy.
  2. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej “EKOMED” w Nietkowie - obejmuje teren Nietkowa, Lasek, Borynia.
  3. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej “EKOMED” w Nietkowie Przychodnia w Leśniowie Wielkim obejmuje teren Leśniowa Wielkiego, Leśniowa Małego, Sudołu.
  4. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Nietkowicach - obejmuje teren Nietkowic, Sycowic, Będowa, Bródek.
  5. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Praktyka Stomatologiczna w Czerwieńsku.
  6. Indywidualna Praktyka Lekarska Gabinet Ginekologiczno-Położniczy w Czerwieńsku - obejmuje teren całej gminy.

Istnieje możliwość przygotowania na I piętrze również i innych gabinetów do prowadzenia działalności specjalistycznej.

Usługi Pielęgniarskie.

7. MIESZKALNICTWO

Na koniec 2002 roku zasoby mieszkaniowe zamieszkane w gminie Czerwieńsk wynosiły wg danych uzyskanych z Urzędu Statystycznego w Zielonej Górze wynosiła 198,0 tys.m2 . Średnia powierzchnia mieszkań wynosi ok. 77,5m2 .

8. OPIEKA SPOŁECZNA

W ciągu ostatniego dziesięciolecia ubóstwo stało się w Polsce jedną z najważniejszych kwestii społecznych. Proces przemian społeczno-ustrojowych, restrukturyzacja wszystkich gałęzi gospodarki narodowej wygenerowała jako efekt uboczny, ale wkalkulowany w koszy społeczne, lawinowo rosnące bezrobocie, które okazało się najistotniejszym czynnikiem, który spowodował szybką degradację ekonomiczną rodzin wpływając na wzrost biedy i rozszerzania się sfery ubóstwa. Przeważająca większość świadczeniobiorców pomocy społecznej to osoby będące w dezaktywacji zawodowej i zarejestrowane w powiatowych urzędach pracy. Problem bezrobocia związany jest nierozerwalnie z brakiem stałych dochodów, najbardziej dotyka gospodarstwa domowe składające się z rodzin wielodzietnych i niepełnych oraz osoby samotne.

Od 2004 roku po kolejnej nowelizacji ustawy o pomocy społecznej, opieka społeczna będzie jedynym z podstawowych zadań własnych Gminy. To zadanie realizuje Ośrodek Pomocy Społecznej, który swoim podopiecznym udziela schronienia, dba o posiłek dla dzieci, świadczy usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, pomaga finansowo w wyniku zdarzeń losowych. Udziela też pomocy w postaci porad oraz w załatwianiu trudnych spraw. Pracownicy socjalni docierają do wszystkich środowisk, dokonując wszechstronnej analizy sytuacji życiowej osób i rodzin.

W roku 2003 z pomocy społecznej w ramach zadań zleconych przez Rząd i zadań własnych Gminy skorzystało 527 rodzin, w tym 390 gdzie występuje bezrobocie. Dodatki mieszkaniowe otrzymało 110 rodzin.

 

9.BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE.

W zapewnieniu bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego na poziomie gminy biorą udział takie służby jak: Policja, Straż Miejska, Ochotnicza Straż Pożarna oraz służba zdrowia, bezpośrednio zlokalizowane na terenie działania.

Służby te w sposób bezpośredni realizują zadania wynikające ze swych statutowych zadań w przedmiocie bezpieczeństwo i porządek publiczny.

Aktualna sytuacja prawna, jak również strukturalna Policji i samorządu stała się warunkiem niezbędnym do stałej współpracy pomiędzy obiema instytucjami. Na terenie gminy Czerwieńsk współpracę tą należy określić na poziomie bardzo dobrym. Charakteryzuje się ona między innymi stałymi kontaktami przedstawicieli samorządu i Policji – Komisariat Policji w Zielonej Górze –Rewir Dzielnicowych w Czerwieńsku i Komisariat w Sulechowie.

Charakterystyka stanu zagrożenia 2003 roku:

- Ogółem wszczęto spraw                                  149

- Kryminalnych                                                            91

- Kradzież                                                       44

- Kradzież z włamaniem                                               28

- Rozboje                                                        1

- Kradzież z włamaniem do samochodu             2

- Bójki, pobicia, uszkodzenia ciał                                    4

- Zatrzymania na gorącym uczynku        24

- Nałożono MKK                                              129

- Nietrzeźwi kierujący                                       15

            Zasadniczym kierunkiem w celu poprawy bezpieczeństwa na terenie gminy i miasta Czerwieńsk, jaki należałoby obrać jest szeroko pojęta prewencja, pod pojęciem której należałoby rozumieć nie tylko zwiększoną ilość funkcjonariuszy Policji na ulicach miasta i wsi, lecz w szczególności edukację dzieci, młodzieży i dorosłych, a co się z tym wiąże wskazanie prawidłowych wartości.

            Osobnym problemem jaki stawia świat przestępczy do rozwiązywania są wszelkiego rodzaju patologie społeczne a w szczególności narkomania. Jest to plaga ze względu na przynoszenie dużych dochodów światowi przestępczemu rozwijająca się w zastraszającym tempie – niestety nieobca również Gminie Czerwieńsk.

            Należy zauważyć, że ze względu na problemy bezrobocia a co się z tym wiąże frustracją młodego pokolenia nie mogącego znaleźć pracy ekspansja tej patologii będzie postępować. W ślad za tym idą również wszelkiego rodzaju przestępstwa popełnione przez osoby uzależnione od narkotyków, potrzebujących pieniędzy na ich zakup, zdobywanych właśnie sposób niezgodny z prawem. W celu przeciwdziałania temu zjawisku należy kontynuować rozpoczęty w roku 2001 przez dzielnicowych RD Czerwieńsk program “Narkotyki zażywasz – przegrywasz”. Położyć również głęboki nacisk na wykrywalność przestępstw narkotykowych. Należy mieć jednak świadomość, że nawet najlepsza wykrywalność przy braku odpowiedniej edukacji nie przyniesie żadnych efektów w zwalczaniu narkomani.

10. STREFA GOSPODARCZA

Gmina Czerwieńsk pełni rolę ośrodka administracyjno-usługowego dla całego obszaru gminy

10.1 Potencjał produkcyjno - usługowy i struktura gospodarki

Gmina Czerwieńsk pełni rolę ośrodka administracyjno-usługowego dla całego obszaru gminy.

10.2 Podmioty gospodarcze

Wg stanu na dzień 31.12. 2003 rok w gminie zarejestrowanych było 1307 firm, natomiast 758 wykreślonych oraz 16 spółek wpisanych do rejestru przedsiębiorców , łączna ilość istniejących firm –565 z czego. 99,5% stanowią podmioty prywatne .Liczba podmiotów gospodarczych wpisanych do rejestru działalności gospodarczej w 2003 roku wynosiła 65, natomiast wykreślonych z rejestru 81

Do największych przedsiębiorstw działających na terenie gminy należą ;

·         Zakład produkcji obuwia ‘’IMBLU-POLSKA ‘’ Sp. z o.o. w Czerwieńsku

11. OTOCZENIA OKOŁOBIZNESOWE:

W Gminie Czerwieńsk działają 2 oddziały banków:

  1. Bank PKO B.P. w Czerwieńsku,
  2. Bank Zachodni WBK S.A w Czerwieńsku,

oraz 9 podmiotów prowadzących pośrednictwo ubezpieczeniowe.

12. ROLNICTWO

Na terenie gminy jest 494 indywidualnych gospodarstw rolnych, jedna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i jedna spółka cywilna. Przeciętna powierzchnia indywidualnego gospodarstwa rolnego wynosi 7,54 ha, a biorąc pod uwagę również spółki, to średnia powierzchnia zwiększa się do 10,36 ha. W strukturze gospodarstw rolnych przeważają gospodarstwa o małym areale, i tak gospodarstw o powierzchni do 5 ha jest 377, natomiast 10 indywidualnych gospodarstw rolnych ma powierzchnię powyżej 50 ha. Rolnictwo indywidualne i spółki powstałe na bazie byłych PGR-ów odgrywają porównywalną rolę w sektorze gospodarki rolnej.

            Gleby na terenie gminy są zróżnicowane, przeważa duży udział najsłabszych kompleksów użytków rolnych. Gleby wyższych klas bonitacyjnych występują głównie w dolinie rzeki Odry (mady). Procentowy udział w bonitacji użytków rolnych przedstawia się następująco:

- 18 % to użytki rolne klasy II i III;

- 40 % to użytki rolne klasy IV;

- 42 % to użytki rolne klasy V i VI.

Obserwuje się stopniową degradację gleb, bo część pól uprawnych od kilku lat leży odłogiem i porasta chwastami, przez co spada ich urodzajność. Wiele łąk i pastwisk obecnie jest nie wykorzystana na cele paszowe, ponieważ w ostatnim dziesięcioleciu spadło pogłowie bydła i zbiór z użytków zielonych się zmniejszył. Zauważa się zaorywanie zbędnych dla rolników pastwisk i łąk, i obsiewanie tego areału zbożami, szczególnie widoczne jest to w polderach zalewowych rzeki Odry.

            Pogłowie zwierząt hodowlanych drastycznie spadło. W wielu indywidualnych gospodarstwach rolnych ograniczono chów zwierząt, a nawet zrezygnowano z tej gałęzi produkcji. Na terenie gminy w każdej wsi stoją puste zabudowania gospodarcze. Aktualna obsada zwierząt nie gwarantuje nawet minimum nawożenia organicznego, a taki stan oznacza stopniowe pogarszanie się żyzności gleb.

            Struktura zasiewów głównych ziemiopłodów w indywidualnych gospodarstwach rolnych w 2003 roku przedstawia się następująco:

- zboża                        1.409 ha, w tym 240 ha kukurydza na ziarno;

- ziemniaki                    146 ha;

- rzepak                                   60 ha;

- warzywa gruntowe       57 ha.

13. INWESTYCJE

W gminie znaczną uwagę poświęca się inwestycjom proekologicznym. W 1995 roku zakończono budowę mechaniczno- biologicznej w pełni zautomatyzowanej oczyszczalni ścieków. Obiekt spełnia obowiązujące wymagania co do stopnia redukcji zanieczyszczeń, z rozwiązaną gospodarką osadową. Moce przerobowe oczyszczalni po modernizacji pozwolą na przejęcie ścieków ze wsi Leśniów Wielki, Sudoł, Płoty, Zagórze jak również z zakładów produkcyjnych .

Zamierzeniem samorządu jest uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie wiejskim i zakończenie budowy wodociągów we wszystkich miejscowościach gminy.

Pozostałe planowane do realizacji przedsięwzięcia inwestycyjne na terenie gminy to:

  1. Zakończenie rozbudowy sieci telekomunikacyjno-informatycznej (do rozpoznania).

2. Rozbudowa systemów wodociągowych - Wysokie ( rok 2004).

3. Rozbudowa sieci wodociągowej we wsi Laski (2004).

4. Uporządkowanie i modernizacja sieci wodociągowej w Płotach (2004-2007).

6. Gazyfikacja gminy wg odrębnego opracowania (2004-2006).

7. Kanalizacja wg opracowanego projektu technicznego:

-           Leśniów Wielki - Sudoł - Płoty - Wysokie – Czerwieńsk - Nietków – Laski (2004-2010),

-           Sycowice - Będów - Nietkowice – Bródki ( 2005-2010 ),

-           Czerwieńsk ( 2004-2010).

8. Uporządkowanie systemu kanalizacji na terenie miasta Czerwieńsk.

9. Ciepłownictwo - elektrociepłownia Będów.

W 2003 roku powstała i została oddana do użytku nowoczesna hala sportowa z pełno wymiarowym boiskiem umożliwiającym prowadzenie rozgrywek na poziomie pierwszoligowym. Do roku 2006 planuje się wybudowanie budynku dydaktycznego gimnazjum w którym znajdzie swoją siedzibę Regionalne Centrum Kształcenia Kadr.

Z myślą o inwestorach miasto uwzględniło w planach przestrzennego zagospodarowania tereny pod działalność rzemieślniczą, usługową i handlową.

14. WOLNE TERENY POD INEWSTYCJE

-           Miasto Czerwieńsk ul. Składowa przy drodze wojewódzkiej Nr 279 Czerwieńsk –Leśniów Wielki tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej o powierzchni 6 ha ( 50 działek ) ,

·         miasto Czerwieńsk zalew na cieku wodnym “ Strużyna “ powierzchnia ok. 12ha. Teren – zbiornik wodny małej retencji,

·         wieś Nietkowice teren o powierzchni ok. 8 ha budownictwo letniskowe , wypoczynek i rekreacja ,

·         wieś Sudoł teren o powierzchni ok.13 ha (70 działek) – budownictwo jednorodzinne z możliwością usług rzemieślniczych ,

·         wieś Nietków teren o powierzchni 2 ha ( 17 działek)- budownictwo jednorodzinne,

·         wieś Płoty teren o powierzchni ok. 2 ha ( 12 działek) budownictwo jednorodzinne,

·         wieś Płoty teren o powierzchni ok. 8 ha (100działek) budownictwo jednorodzinne z usługami towarzyszącymi

15. ATUTY INWESTYCYJNE

·         Położenie gminy w niewielkiej odległości od dużego miasta i obszarze przygranicznym,

·         tworzenie klimatu dla rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw,

-           rozwinięta sieć dróg kołowych połączona z przejściem granicznym,

·         dobrze rozwinięta sieć dróg kolejowych o znaczeniu krajowym i międzynarodowym ,

·         rezerwa mocy w sieci elektroenergetycznej ,

·         walory krajobrazowo-przyrodnicze ,

·         bliskość granicy i zainteresowanie turystów z zaprzyjaźnionych gmin.

16. FINANSE GMINY

            Dochody własne gminy obejmują dochody z różnych źródeł oddanych do dyspozycji gminy na podstawie określonych regulacji prawnych, wraz z subwencjami i dotacjami z budżetu państwa oraz środkami na dofinansowanie zadań gminy ze źródeł pozabudżetowych.

Stan budżetu tj. dochodów w roku 2002 przedstawiają poniższe tabele.

16.1 Źródła dochodów Gminy Czerwieńsk

Rok

 

2002

Tabela

1.

Dochody własne

4.742.576

2.

Dotacje celowe z budżetu państwa:

 

 

na zadania własne

518,711

 

na zadania zlecone

1,057,882

3.

Subwencje ogólne

4,910,598

4.

Środki pozabudżetowe

285,514

 

RAZEM:

11,515,281

16.2 Struktura wydatków Gminy Czerwieńsk

Rok

 

2002

Tabela

Dotacje

1,568,455

Świadczenia na rzecz osób fizycznych

1,798,466

Wynagrodzenia

4,388,174

Składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy

946,112

Zakup materiałów i usług purchase

1,872,951

Wydatki inwestycyjne

1,409,800

RAZEM:

11,984,958

16.3 Dochody i wydatki budżetu gminy Czerwieńsk na jednego mieszkańca w 2002 roku

Dochody

Wydatki

Ogółem

w tym dochody własne

Ogółem

Materiały i usługi

Wydatki majątkowe

1201

495

1250

195

147

 

 

17. INFRASTRUKTURA LOKALNA

17.1 Wodociągi i kanalizacja

Obecny stan zaopatrzenia w wodę miasta i gminy zaspakaja potrzeby.

Ujęcia wody zlokalizowane są:

  1. Dwie studnie wiercone przy ulicy Składowej
  2. Studnia przy ulicy Zielonogórskiej
  3. Ujęcie wody przy Placu Wolności
  4. Ujęcie kolejowe przy ulicy Bocznej

Na terenie gminy ujęcia wody zlokalizowane są we wsiach:

- Sudoł , Nietków , Płoty , Nietkowice.

Miasto i gmina Czerwieńsk ma dobrze rozwiniętą sieć wodociągową o długości 68,8 km rurociągów magistralnych oraz 1474 przyłącza do budynków. Sieć w m. Czerwieńsku i w Płotach kwalifikuje się do wymiany ze względu na swój stan techniczny i przekroje. Zachodzi potrzeba zwodociągowania wsi Wysokie, oraz zachodniej części wsi Laski, zadania te przygotowane są do realizacji. Woda dostarczana jest do około 9.084 mieszkańców, co stanowi 97 % ogółu mieszkańców.

            Na terenie gminy skanalizowany jest tylko Czerwieńsk i to w 95 %. Długość sieci kanalizacyjnej wynosi 8 km wraz z 290 szt. przyłączy. W ostatnim okresie skanalizowano osiedle Łężycka - Spokojna (wraz z przepompownią). W 1995 roku została oddana do użytku mechaniczno-biologiczna oczyszczalnia ścieków o przepustowości ok. 1.100 m3/dobę, która wymaga modernizacji, aby przyjąć ścieki z planowanych inwestycji, tj. skanalizowanie m. Leśniów Wielki - Sudoł - Płoty, podłączenie osiedla "Zatorze" oraz likwidacji osiedlowej oczyszczalni - PGR.

17.2 Telekomunikacja

            Miasto i gmina nie dysponuje w pełni zmodernizowanym systemem łączności telefonicznej.

Centrala w Czerwieńsku, która posiada 1300 numerów nie zaspakaja w pełni potrzeb mieszkańców, mimo, że wspomagana jest przez centralę w Leśniowie Wielkim, posiadającą 108 numerów. Centrala telefoniczna w Nietkowicach obsługuje abonentów w Nietkowicach, Sycowicach, Będowie, Bródkach, Nietków i Laski.

            Wskaźnik abonamentów telefonicznych na 1000 mieszkańców wynosi 157,7. Przez teren gminy przebiegają światłowody Zielona Góra – Wysokie – Pomorsko – Krosno Odrz – Sulechów. Na terenie Czerwieńska i Nietkowic pobudowano maszty telefonii komórkowej. System łączności uległ w ostatnich latach znacznej poprawie. Obsługę telekomunikacyjną prowadzą TP SA dla stacjonarnych usług telekomunikacyjnych oraz telefonii komórkowej ERA i GSM.

17.3 Energetyka

Na terenie gminy funkcjonują linie energetyczne wysokiego napięcia 220kV i 110 kV oraz GPZ w Leśniowie Wielkim. Odbiorcy miasta i gminy zasilani są napięciem 15 kV z linii elektroenergetycznych średniego napięcia. W zdecydowanej większości są to linie napowietrzne jedynie na terenie miasta Czerwieńsk część linii jest okablowana. W poszczególnych miejscowościach zlokalizowane są stacje transformatorowe 15/0,4 kV zasilające istniejących odbiorców.

17.4 Gazownictwo

            Miasto i gmina Czerwieńsk jest kolejnym etapem gazyfikacji przeprowadzonej przez firmę Media Odra Warta Sp. z o.o. z siedzibą w Międzyrzeczu .Trwają prace przygotowawcze związane z budową sieci rozdzielczej gazu ziemnego na terenie naszej gminy. MOW deklaruje, że dostawa gazu do użytkowników nastąpi w 2004 roku.

18. SYSTEM KOMUNIKACYJNY

18.1 Komunikacja kołowa

W sieci komunikacyjnej wyróżnia się:

1/ drogi krajowe - droga nr 275 w ciągu Gubinek - Zielona Góra, na odcinku Łagów - Leśniów Wielki – Zielona Góra,

2/ drogi wojewódzkie:

-           nr 276 Krosno Odrz. - Sulechów, na odcinku Szklarka Radnicka -Sycowice

-           nr 278 Radnica - Sulechów na odcinku Szklarka Radnicka - Bródki - Nietkowice - Brody.

-           nr 279 Wysokie - Czerwieńsk - Nietków - Leśniów Wielki

-           nr 280 Zielona Góra - Czerwieńsk - Brody

-           nr 281 Zielona Góra - Wysokie - Pomorsko

3/ drogi powiatowe:

-           nr 49119 Szczawno - Laski - Nietków

-           nr 49139 Sycowice - Podła Góra

-           nr 49346 Brzezie - Bródki

-           nr 49209 Krępa - Łężyca - Płoty - Leśniów Mały

-           nr 49253 Zagórze - Radomia.

Obsługę komunikacji pasażerskiej zapewniają:

    1. PKS w północnej i południowej części gminy,
    2. MZK w miejscowościach: Czerwieńsk, Płoty, Wysokie, Nietków, Laski.

Najbliższe lotniska:

-           Port Lotniczy Zielona Góra – lotnisko cywilne Babimost (40 km)

-           Poznań (150 km)

-           Warszawa ( 455 km)

Najbliższe przejścia na granicy z Niemcami:

-           Gubin

-           Gubinek

-           Świecko

-           Słubice

18.2 Komunikacja kolejowa

            Sieć tworzą cztery szlaki w kierunku na Zieloną Górę, Sulechów, Rzepin, Krosno Odrz. i stacja w Czerwieńsku. Są to linie o znaczeniu międzyregionalnym, zelektryfikowane z wyjątkiem odcinka Czerwieńsk - Gubin. Węzeł kolejowy w Czerwieńsku pełni rolę stacji osobowej oraz zaplecza technicznego dla magistrali “Śląsk - Porty” i stacji Zielona Góra.

Bezpośrednie połączenia kolejowe:

-           Zielona Góra

-           Poznań

-           Warszawa

-           Lublin

-           Szczecin

18.3 Komunikacja wodna

            Przepływająca przez gminę rzeka Odra jest żeglowna. Połączenie obszarów gminy po obu stronach rzeki zapewniają mosty kolejowe w Pomorsku i Nietkowicach oraz przeprawy promowe w Brodach i Pomorsku.

 

 

 

19. STREFA EKOLOGICZNA

19.1 Emisja zanieczyszczeń wód

Przez teren gminy przepływa rz. Odra w km 476 + 499 tj. na długości ok. 23 km.

W ostatnich latach w wyniku likwidacji w kraju przemysłu i znaczną ilością wybudowanych i oddanych do użytku oczyszczalni ścieków jakość wody uległa poprawie pod względem fizyko-chemicznym ale dalej znajduje się poza klasą czystości. Do większych zbiorników wodnych na terenie gminy zaliczyć należy: jezioro Jatnik o pow. 12 ha, jezioro Kościelne o pow. 6 ha, jezioro Konotop o pow. 9,10 ha, naturalne jeziora starorzecza Odry o pow. 15,30 ha w okolicach Wysokie oraz inne mniejsze m.in. na cieku Strużyna w okolicach Czerwieńska o pow. 8 ha, głównie II i III klasy czystości. Pomimo tego tereny w dorzeczu wykorzystywane są przez ludzi do niezorganizowanego wypoczynku. Istniejące zasoby w postaci wód powierzchniowych, można rzec, są w gminie wystarczające do wykorzystania w formie turystyki i wypoczynku ale brak infrastruktury związanej z tymi terenami czyni gminę mało atrakcyjną pod względem przyciągnięcia turystów spoza gminy.

Pogorszeniu jakości wód uległy zbiorniki wód podziemnych występujących w naszej gminie określone jako Wysokie -1 i Wysokie - 2 z Ia i Ib do II klasy czystości, co jedną z przyczyn (jak podają fachowe źródła) może być obniżenie się poziomu wód gruntowych ze względu na małą ilość opadów w ostatnich latach.

 

19.2 Emisja zanieczyszczeń atmosfery

W ostatnich latach w gminie prowadzony jest monitoring powietrza, głównie pod względem poziomu stężenia dwutlenku siarki i dwutlenku azotu. Wartości tych stężeń nie przekraczają obowiązujących wartości granicznych, pomimo uciążliwości powstałych w wyniku stosowania różnego rodzaju źródeł energetycznych w okresie grzewczym (głównie paleniska w gospodarstwach domowych). Planowana inwestycja budowy gazociągu w części gminy poprawi sytuację ale odbywać się to będzie na przełomie kilku lat.

19.3 Gospodarka odpadami

W latach 2001 - 2003 w gminie zostało zlikwidowanych 6 wiejskich wysypisk odpadów wybudowanych w latach 80-tych, które nie spełniały wymogów sanitarno-budowlanych. Tereny po tych wysypiskach zostały zrekultywowane i oddane zarządzającym (Nadleśnictwa, Agencja Nieruchomości Rolnych).

Pozostały dwa wysypiska, które obecnie nie przyjmują odpadów, są to wysypiska w Czerwieńsku i Nietkowicach i do 2007 r. zostaną zlikwidowane.

Należy nadmienić, że w ostatnich latach znacznie wzrosła ilość wytwarzanych odpadów przez ludność i podmioty gospodarcze. Gmina stworzyła warunki do gromadzenia i odbioru odpadów, które kierowane są na składowiska w Raculi, Nowym Świecie k/Sulechowa czy do Świętoszowa poprzez umożliwienie firmom obsługę naszej gminy.

Szacuje się, że ok. 60-70 % wytworzonych odpadów z naszej gminy trafia na w/w składowiska , pozostałe są wykorzystywane przez mieszkańców czy też zalegają po okolicznych terenach.

W założeniach programowych dotyczących ochronie środowiska należy zmierzać do objęcia zorganizowaną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców gminy, segregacji odpadów oraz zmniejszanie ilości wytwarzanych odpadów i zwiększanie ilości ich przetwarzania i ponownego wykorzystania.

Na dzień dzisiejszy nie ma problemu z odbiorem odpadów na składowiska poza teren gminy ale z czasem należy się liczyć z kosztem partycypowania zadań inwestycyjnych u odbiorcy (np. ZGKiM Zielona Góra).

20. POWIĄZANIE PROJEKTÓW Z CELAMI STRATEGICZNYCH DOKUMENTÓW ROZWOJU PRZESTRZENNO-SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO MIASTA I GMINY CZERWIEŃSK

W ramach strategii rozwoju społeczno-gospodarczego gminy Czerwieńsk zdefiniowano łącznie trzy cele o charakterze strategicznym, których jednocześnie rozwinięciem są cele operacyjne.

 

20.1. Zapewnienie przestrzennej, gospodarczej i społecznej spójności gminy.

1.1 Promocja wizerunku gminy.

1.2 Usprawnienie zarządzania i funkcjonowania gminy (dotyczy terenów za Odrą).

1.3 Aktywizacja gospodarcza gminy.

1.4 Udoskonalanie i rozbudowa infrastruktury technicznej.

1.5 Polepszenie warunków zamieszkania.

1.6 Poprawa stanu środowiska przyrodniczego.

1.7 Wykorzystanie dziedzictwa kulturalnego.

1.8 Rozwój turystyczny gminy.

20.2. Podnoszenie poziomu kształcenia i wychowania, kultury i rekreacji

2.1 Wyrównanie szans edukacyjnych i wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży:

  1. upowszechnianie wychowania przedszkolnego dzieci 3 – 5 lat,

b) wspierać rozwój dzieci i młodzieży - podnosić poziom nauczania w szkołach podstawowych i gimnazjum,

2.2 Uczynić pracę szkół i przedszkoli ważnym elementem środowiska lokalnego i gminnego.

2.3 Dostosowanie sieci szkolnej do istniejących warunków społeczno-ekonomicznych i demograficznych.

2.4 Poprawić bazę lokalową, materialną szkół i placówek wychowania przedszkolnego.

2.5 Umacnianie i rozwój usług kulturalnych, zdrowotnych i rekreacyjnych.

 

20.3. Tworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości.

3.1 Rolnicze wykorzystanie dolnej Odry i okolic Leśniowa Wielkiego.

3.2 Rozwój małej przetwórczości rolno-spożywczej.

3.3 Wspieranie rozwoju gospodarstw agroturystycznych (“Gminny Program Rozwoju Agroturystyki”).

3.4 Wspieranie rozwoju gospodarstw producenckich:

- różnicowanie opłat podatkowych w nawiązaniu do aktywności gospodarczej.

3.5 Aktywna promocja gospodarcza gminy i pozyskiwanie inwestorów:

- przemysł, mały i średni biznes,

- tworzenie lokalnej polityki gospodarczej stymulującej rozwój.

21. Planowanie inwestycje w świetle ZPORR.

            Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest jednym z sześciu programów operacyjnych, które posłużą do realizacji Narodowego Planu Rozwoju/Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata 2004-2006 (NPR/PWW). ZPORR rozwija cele NPR, określając priorytety i kierunki polityki regionalnej państwa w pierwszym okresie członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Realizacja tej polityki w ramach ZPORR będzie współfinansowana z funduszy strukturalnych.

            Celem ZPORR jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską.

            Wzrost konkurencyjności należy rozumieć jako oddziaływanie na zmiany struktury gospodarczej i poprawę sytuacji wszystkich regionów w Polsce względem regionów europejskich, w zakresie produktywności gospodarki, wydajności pracy, tworzenia i absorpcji innowacji, wykształcenia mieszkańców, dochodów ludności oraz ilości i jakości infrastruktury technicznej, a więc tych czynników, które decydują obecnie o sile gospodarek państw i regionów.

            Przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów należy rozumieć jako podjecie działań interwencyjnych w ograniczonej liczebnie i przestrzennie grupie obszarów wiejskich, koncentracji przemysłów restrukturyzowanych oraz degradacji społeczno-ekonomicznej przestrzeni miejskiej, po-przemysłowej i po-wojskowej, o najmniejszych możliwościach rozwojowych oraz najtrudniejszej sytuacji społeczno-gospodarczej.

            Realizacja strategicznego celu sprzyjać będzie wzrostowi gospodarczemu, przekształceniom strukturalnym regionów, wzrostowi urbanizacji, zwiększeniu mobilności przestrzennej ludności oraz zwiększeniu poziomu wiedzy i dostępu do najnowocześniejszych technologii społeczeństwa i podmiotów gospodarczych.

            Osiągniecie wyżej wymienionego celu odbywać się będzie poprzez realizację poszczególnych priorytetów i działań programu. Wyróżniamy trzy priorytety:

1. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów

2. Wzmocnienie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich

1.       Rozwój lokalny

W ramach priorytetu Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów wyodrębniono następujące działania:

1.       Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego

2.       Infrastruktura ochrony środowiska

3.       Regionalna infrastruktura edukacyjna

4.       Kultura i turystyka

5.       Społeczeństwo informacyjne

6.       Rozwój transportu miejskiego w aglomeracjach

W priorytet Wzmocnienie regionalnej bazy ekonomicznej i zasobów ludzkich wpisane zostały następujące działania:

1.       Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie

2.       Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa

3.       Reorientacja zawodowa osób dotkniętych procesami restrukturyzacyjnymi

4.       Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy

5.       Promocja przedsiębiorczości

W priorytecie Rozwój lokalny zapisane zostały działania:

1.       Rozwój obszarów wiejskich

2.       Obszary przemysłowe i restrukturyzowane

3.       Rewitalizacja obszarów zdegradowanych (miejskich, po-przemysłowych, po-wojskowych)

4.       Mikroprzedsiębiorstwa

5.       Lokalna infrastruktura edukacyjna

Gmina Czerwieńsk w pierwszych latach członkostwa w Unii Europejskiej 2004-2006 zamierza podjąć szereg inwestycji wpisujących się w priorytety i działania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Sektorowych Programów Operacyjnych. Będą one ważnym czynnikiem pobudzenie rozwoju społeczno-gospodarczego na obszarze gminy oraz tej części województwa Lubuskiego.

Nazwa zadania

Okres realizacji

Szacunkowa

wartość

(tyś. zł)

Źródła finansowania (tyś. zł)

Środki własne

Fundusze strukt.

SAPARD

Inne

Modernizacja kotłowni komunalnych z przystosowaniem na gaz ziemny

2004 - 2006

100

100

------

------

----

Budowa parkingu przy ul. Kwiatowej

2004 - 2006

80

80

------

------

----

Kanalizacja sanitarna dla wsi Leśniów Wielki, Sudoł, Płoty

2004 - 2006

11.000

1.650

8250

------

1.100

Budowa Regionalnego Centrum Kształcenia Kadr – realizacja budynku gimnazjum

2004 - 2006

8.500

1.275

6.375

------

850

Podłączenie oczyszczalni ścieków PGR do oczyszczalni miejskiej

2004 - 2006

270

70

200

------

----

Modernizacja oczyszczalni ścieków w Czerwieńsku

2004 - 2010

1.100

340

600

------

----

Budowa ul. Brzozowej

2004

73

73

------

------

----

Budowa ul. Jasnej

2004

90

90

------

------

----

Budowa ul. Klonowej

2004

30

30

------

------

----

Remont drogi Nietków - Boryń

2004

50

25

------

------

25(2)

Remont drogi gminnej w Leśniowie Wielkim o nawierzchni gruntowej

2004

19

9.5

------

------

9.5(2)

Rekultywacja wysypiska śmieci - Nietkowice

2004

40

20

------

------

20(1)

Rekultywacja wysypiska śmieci

II etap-nasadzenia – Będów, Sycowice, Bródki, Leśniów Mały, Płoty

2004

70

35

------

-------

35(1)

Budowa wodociągu dla wsi Wysokie

2004

604.8

-----

-----

294.5

----

Budowa wodociągu dla wsi Laski

2004

213.7

-----

-----

104.8

----

Modernizacja nawierzchni Droga Sycowice - Nietkowice

2005 -2006

70

35

-----

------

35(2)

Budowa ul. Moniuszki

2005

76

76

-----

------

----

Budowa ul. Sosnowej

2005

123

123

-----

-----

----

Budowa wieży ciśnień w Czerwieńsku

2006 - 2008

1.000

500

500

------

----

Budowa tras rowerowych o znaczeniu regionalnym:

- wzdłuż skarpy rzeki Odry

(w kier. Krosna i Cigacic),

- Zielona Góra-Wysokie-j.Niesłysz.

2006 - 2010

300

75

225

------

----

Budowa kanalizacji dla wsi Nietków, Laski

2007 - 2009

4.000

2000

2000

------

----

Modernizacja wodociągu we wsi Płoty

2007

600

300

300

------

----

Budowa kanalizacji dla wsi Nietkowice, Będów, Bródki, Sycowice

2008 - 2010

8.000

4.000

4.000

------

----

1.       – Fundusz Ochrony Środowiska

2.       – Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych

22. Wybrane wskaźniki monitorowania Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Czerwieńsk

            Monitorowaniu realizacji inwestycji zapisanych w Planie Rozwoju Lokalnego Gminy Czerwieńsk służyć będzie szereg wskaźników adekwatnych do podejmowanych działań w ramach regionalnej polityki strukturalnej Unii Europejskiej. Przykładowe wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania przedstawiono poniżej.

Priorytet 1

Działanie 1.1 Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego

WSKAŹNIKI MONITORINGU

WSKAŹNIKI PRODUKTU

1.       Ilość kilometrów wybudowanych lub zmodernizowanych dróg

2.       Liczba zbudowanych lub zmodernizowanych obiektów infrastruktury technicznej (mostów, tuneli, skrzyżowań, itp.)

3.       Liczba zrealizowanych projektów w zakresie transportu publicznego

WSKAŹNIKI REZULTATU

1.       Podniesienie jakości dróg (wzrost w % poprawionych dróg w stosunku do stanu wyjściowego)

2.       Wzrost liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego

WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA

1.       Liczba utworzonych lub utrzymanych miejsc pracy 2 lata od zakończenia inwestycji

Działanie 1.4 Kultura i turystyka

WSKAŹNIKI MONITORINGU

WSKAŹNIKI PRODUKTU

1.       Liczba odnowionych obiektów i zespołów zabytkowych oraz historycznych stanowiących dziedzictwo kulturowe

2.       Liczba obiektów zabytkowych i historycznych zabezpieczonych przed zagrożeniami, w tym poprzez systemy przeciwpożarowe i antywłamaniowe

3.       Liczba zinwentaryzowanych i zdigitalizowanych dóbr kultury

4.       Liczba nowych portali i stron internetowych informujących o kulturze i dziedzictwie kulturowym.

WSKAŹNIKI REZULTATU

1.       Wzrost liczby korzystających z obiektów kultury i dziedzictwa kulturowego

2.       Nowe formy korzystania z dóbr dziedzictwa kulturowego

3.       Nowe produkty kulturowe i turystyczne

WSKAŹNIKI ODDZIAŁYWANIA

1.       Wzrost atrakcyjności inwestycyjnej miast i obszarów, na których zlokalizowane są obiekty spuścizny kulturowej danego regionu, co przyczyni się do wzrostu poczucia tożsamości i przynależności regionalnej

2.       Nowe i utrzymane miejsca pracy związane z odnowionym dziedzictwem kulturowym i zmodernizowaną infrastrukturą (2 lata realizacji projektu)

3.       Wzrost liczby turystów (2 lata realizacji projektu)

Priorytet 3.

Działanie 3.1 Rozwój obszarów wiejskich

WSKAŹNIKI MONITORINGU

WSKAŹNIKI PRODUKTU

1.       Długość wykonanej lub zmodyfikowanej sieci wodociągowej/kanalizacyjnej

2.       Ilość kilometrów dróg gminnych zmodernizowanych

3.       Liczba projektów zrealizowanych (w podziale na rodzaje projektów)

WSKAŹNIKI REZULTATU

1.       Wzrost poziomu zwodociągowania/skanalizowania gminy

2.       Wzrost ilości gospodarstw domowych objętych systemem selektywnej zbiórki odpadów

3.       Wzrost ilości energii wytwarzanej ze źródeł odnawialnych

WSKAŹNIKI ODRZIAŁYWANIA

1.       Liczba utworzonych/utrzymanych miejsc pracy przez 2 lata po zakończeniu realizacji projektu

2.       Spadek stopy bezrobocia

3.       Wzrost dochodu gminy na mieszkańca

23. SYSTEM WDRAŻANIA PLANU ROZWOJU LOKALNEGO

            System wdrażania Planu Lokalnego Gminy Czerwieńsk jest realizowany w oparciu o system wdrażania pomocy strukturalnej Unii Europejskiej. Miasto i Gmina korzystając ze środków finansowych funduszy strukturalnych UE są zobowiązane przestrzegać zasady i procedury wspólnotowe, które zostały określone w rozporządzeniu z dnia 21 czerwca 1999 r. Nr 1260/1999 wprowadzającym ogólne przepisy odnośnie funduszy strukturalnych oraz rozporządzeniach odnoszących się do poszczególnych funduszy strukturalnych.

            Poszczególne projekty będą wdrażane w oparciu o zasady wydatkowania środków wg źródeł ich pochodzenia. W niektórych sytuacjach może to oznaczać, że podmiot korzystający z różnych źródeł finansowania będzie musiał sprostać wielu wymaganiom formalnym. Dotyczy to w szczególności odmiennych zasad wykorzystywania środków pochodzących ze źródeł krajowych oraz środków pochodzących ze źródeł unijnych.

23.1 Instytucja Zarządzająca Planem Rozwoju Lokalnego Gminy Czerwieńsk

            Funkcję Instytucji Zarządzającej i koordynującej realizacje Planu Rozwoju Lokalnego będzie pełnił Burmistrz. Zakres zadań Instytucji Zarządzającej obejmuje miedzy innymi:

·         ustalenie szczegółowych zasad i kryteriów realizacji PRL,

·         zbieranie danych statystycznych i finansowych na temat postępów wdrażania oraz przebiegu realizacji projektów w ramach Planu,

·         zapewnienie zgodności realizacji Planu z poszczególnymi dokumentami programowymi wyższego rzędu,

·         zapewnienie przygotowania i wdrożenia planu w zakresie informacji i promocji Planu,

·         przygotowanie rocznych raportów na temat wdrażania Planu, zbieranie informacji do rocznego raportu o nieprawidłowościach,

·         dokładne oceny ex-post po zakończeniu realizacji Planu

Dla właściwej oceny Instytucja Zarządzająca może tworzyć grupy robocze, korzystać z opinii niezależnych ekspertów lub usług innych instytucji.

23.2. Instytucja wdrażająca Plan Rozwoju Lokalnego

Urząd Gminy i Miasta jako instytucja wdrażająca PRL jest odpowiedzialna za:

·         kreowanie, przyjmowanie i składanie wniosków aplikacyjnych od instytucji podległych – beneficjentów pomocy,

·         kontrolę formalną składania wniosków, ich zgodności z procedurami, z zapisami Planu,

·         ewentualne monitorowanie wdrażania poszczególnych projektów,

·         zapewnienie informowania o współfinansowaniu przez UE realizowanych projektów

23.3 Sposoby monitorowania, oceny i komunikacji społecznej.

23.3.1. System monitorowania Planu

            Kluczowe znaczenie w monitorowaniu i stymulowaniu realizacji Planu posiada Burmistrz Czerwieńska. Jego główną rolą będzie monitorowanie przebiegu realizacji zadań zawartych w Planie oraz ewentualne interweniowanie w przypadku stwierdzenia opóźnień lub nieuzasadnionej rezygnacji z realizacji zadania.

23.3.2. Sposoby oceny Planu

Skuteczność Planu poddawana będzie bieżącej ocenie. Sprawowana ona będzie przez Burmistrza Czerwieńska. Przy pomocy zawartych w punkcie V wskaźników monitorowania.

23.3.3. Sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi

Elementem inicjowania i podejmowania współpracy pomiędzy sektorem publiczno – prywatnym a organizacjami pozarządowymi będzie Plan Informacyjny.

Plan Informacyjny

Zadania planu informacyjnego

·         zapewnienie powszechnego dostępu do informacji o możliwościach uzyskania wsparcia w ramach funduszy strukturalnych dla wszystkich grup docelowych na terenie Gminy Czerwieńsk

·         zapewnienie czytelnej informacji o kryteriach oceny i wyboru projektów oraz obowiązujących w tym zakresie procedurach

·         zapewnienie bieżącego informowania opinii publicznej o zakresie i wymiarze pomocy wspólnotowej dla poszczególnych projektów i rezultatach działań na poziomie Gminy

·         zapewnienie współpracy z instytucjami zaangażowanymi w monitorowanie i realizowanie Planu Rozwoju Lokalnego w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych poprzez wymianę informacji i wspólne przedsięwzięcia

·         inicjowanie dodatkowych działań promocyjnych o zasięgu lokalnym

·         wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak internet, poczta elektroniczna, elektroniczna archiwizacja dokumentów, w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w realizacji Planu Rozwoju Lokalnego.

Grupy docelowe odbiorców.

Działania podejmowane w ramach Planu Rozwoju Lokalnego Gminy i Miasta Czerwieńsk będą uwzględniały potrzeby wymienionych grup docelowych, jeśli chodzi o zakres informacji oraz użyte instrumenty w celu osiągnięcia maksymalnej skuteczności.

·         Opinia publiczna – powszechna wiedza na temat działań związanych z wdrażaniem oraz wykorzystaniem środków Unii Europejskiej służyć będzie prezentacji korzyści płynących z członkostwa we wspólnocie, budowaniu pozytywnego wizerunku podmiotów zaangażowanych w proces wdrażania pomocy, jak również przyczyni się do poparcia dla inwestycji, których bezpośrednim beneficjentem będzie społeczność lokalna Miast i Gminy

·         Beneficjenci – to osoby, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy. Będą to:

o        jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego

o        podmioty będące jednostkami podległymi samorządowi gminnemu bądź realizujące zadania jednostki samorządu gminnego

o        podmioty gospodarcze

o        organizacje zrzeszające przedsiębiorców

o        uczelnia wyższa i jednostki edukacyjne

o        organizacje pozarządowe i organizacje społeczne

o        związki wyznaniowe

Kształtowanie wizerunku Planu Rozwoju Lokalnego

Wykorzystanie pomocy w ramach funduszy strukturalnych płynących z Unii Europejskiej uzależnione jest od poziomu świadomości w zakresie istnienia oraz możliwości pozyskania środków dla samorządów gminnych. W tym celu istnieje realna potrzeba konsekwentnego kształtowania pozytywnego wizerunku Planu Rozwoju Lokalnego.

Instrumenty strategii informacyjnej

Realizacji polityki informacyjnej służyć mają następujące instrumenty:

·         konferencje, seminaria, wykłady, warsztaty, prezentacje propagujące informacje o możliwościach wykorzystania środków unijnych i rezultatach wsparcia UE oraz usystematyzowania wiedzy.

·         wizytacje projektów, ekspozycje projektów – mogą stanowić skuteczne metody prezentacji osiągnięć w zakresie realizacji inicjatyw z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej

·         informacje o projektach oraz ich promocja przez beneficjentów – należy zadbać o przekazanie odpowiedniej wiedzy beneficjentom z rejonu Gminy Czerwieńsk

·         współpraca z mediami – działania wykorzystujące współpracę z prasą, radiem, telewizja o zasięgu lokalnym i regionalnym będą kluczowym elementem przy realizacji Planu Rozwoju Lokalnego w szczególności w odniesieniu do opinii publicznej. Działania podejmowane za pośrednictwem mediów będą miały formę artykułów i relacji prasowych, audycji radiowych i telewizyjnych, reklam i ogłoszeń. Wszelka informacja o zasadach i procedurach związanych z wykorzystaniem funduszy strukturalnych powinna być przekazana w zwięzły i przystępny sposób