UCHWAŁA Nr 213/XXIX/06
RADY MIEJSKIEJ w CZERWIEŃSKU
z dnia 27 września 2006 r.
w sprawie zasad i trybu umarzania oraz udzielania ulg w spłacie
należności pieniężnych przypadających gminie Czerwieńsk lub jej jednostkom
organizacyjnym,
do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa
Na
podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. j. t. z
2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 43 ustawy z dnia
30 czerwca 2005 r. o finansach
publicznych (Dz. U. , Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:
§ 1. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
§ 2.1. Należność pieniężne mogą zostać w całości lub
części umorzone ze względu na interes publiczny lub ważny interes dłużnika:
1) na wniosek dłużnika, a w
szczególności jeżeli:
a)
w wyniku
postępowania egzekucyjnego lub na podstawie innych okoliczności lub dokumentów
stwierdzono, że dłużnik nie posiada majątku, z którego można by dochodzić
należności,
b)
w wyniku
egzekucji z majątku dłużnika, dłużnik lub osoby pozostające wyłącznie na jego
utrzymaniu byliby pozbawieni niezbędnych środków utrzymania.
2)z urzędu, jeżeli:
a) nie można ustalić osoby dłużnika, miejsca
jego zamieszkania lub faktycznego pobytu bądź jego siedziby,
b)
dłużnik – osoba
fizyczna-zmarł nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości
niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił
przedmioty codziennego użytku domowego , których łączna wartość nie przekracza
kwoty stanowiącej 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym umorzenie i jednocześnie brak jest
spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego,
c)
dłużnik – osoba
prawna- został wykreślony z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym
braku majątku, z którego można przeprowadzić egzekucję a odpowiedzialność z
tytułu wierzytelności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,
d)
jest oczywiste,
że w postępowaniu egzekucyjnym dotyczącym tej należności nie uzyska się
kwoty wyższej od kosztów dochodzenia tej należności ,
e)
nie
wyegzekwowano należności w toku postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego,
f)
należność
pieniężna jest mniejsza lub równa trzykrotnej kwocie najniższego wpisu sądowego
od pozwu w postępowaniu zwykłym,
g)
należności
pieniężne uległy przedawnieniu,
h)
należności
pieniężne wykazane w tytule wykonawczym okazały się nienależne,
2. Umarzanie należności
pieniężnych następuje w odniesieniu do:
1)
należności o
charakterze administracyjno-prawnym- w drodze decyzji administracyjnej;
2)
należności
wynikających ze stosunków cywilno-prawnych – w drodze pisemnego jednostronnego
oświadczenia woli złożonego przez organ uprawniony.
3. Umorzenie z urzędu
należności pieniężnych zarówno o charakterze administracyjno-prawnym, jak i
cywilno-prawnym, może nastąpić w drodze pisemnego jednostronnego oświadczenia
woli organu uprawnionego, które pozostawia się w aktach sprawy.
4. W przypadku gdy
umorzenie dotyczy części należności pieniężnych, organ uprawniony oznacza
termin zapłaty pozostałej części należności z zastrzeżeniem, że w razie
niedotrzymania terminu spłaty:
1)
oświadczenie
woli dotyczące udzielonej ulgi traci moc;
2)
wydana zostanie
decyzja stwierdzająca wygaśnięcie decyzji administracyjnej dotyczącej
udzielonej ulgi.
§ 3.1. Umorzenie należności pieniężnych, za które odpowiada solidarnie więcej
niż jeden dłużnik może nastąpić, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie
zachodzą co do wszystkich zobowiązanych.
2.Umorzenie należności głównej powoduje jednoczesne umorzenie należności
ubocznych. Jeżeli umorzenie dotyczy części należności głównej, w odpowiednim
stosunku procentowym podlegają umorzeniu należności uboczne.
§ 4.1.W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem
publicznym organy uprawnione, na wniosek dłużnika, biorąc pod uwagę jego
możliwości płatnicze, mogą odraczać lub rozkładać na raty spłatę całości lub
części należności pieniężnych.
2. Odraczanie i rozkładanie
na raty zapłaty należności pieniężnych następuje w odniesieniu do:
1)
należności o
charakterze administracyjno-prawnym w drodze decyzji administracyjnej;
2)
należności
wynikających ze stosunków cywilno-prawnych w drodze pisemnego jednostronnego
oświadczenia woli złożonego przez organ uprawniony lub ugody zawartej pomiędzy
dłużnikiem i organem uprawnionym.
3. Od należności, której
termin zapłaty odroczono lub rozłożono na raty nie pobiera się odsetek ustawowych
za okres od dnia następującego po dniu złożenia wniosku do dnia upływu terminu
spłaty należności.
4. Jeżeli w terminie określonym w decyzji dłużnik nie dokonał zapłaty
odroczonych należności pieniężnych lub nie zapłacił którejkolwiek z rat w
wyznaczonym terminie albo w pełnej wysokości :
1)
oświadczenie
woli organu uprawnionego lub zawarta ugoda dotycząca udzielonej ulgi traci moc;
2)
wydana zostanie
decyzja stwierdzająca wygaśnięcie decyzji administracyjnej dotyczącej ulgi
3)
należności pieniężne stają się natychmiast
wymagalne łącznie z naliczonymi odsetkami ustawowymi od dnia powstania zobowiązania.
§ 5.1. Do odraczania i rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych stosuje się odpowiednio § 3.1.
§
6. Organ uprawniony może cofnąć swą decyzję o umorzeniu lub
udzieleniu odroczenia terminu zapłaty bądź o rozłożeniu jej na raty jeżeli
wyjdzie na jaw, że dowody na podstawie których decyzje taką wydano okazały się
fałszywe, bądź decyzja została wydana
w wyniku przestępstwa albo dłużnik wprowadził tę jednostkę w błąd co do
okoliczności, które stanowiły podstawę decyzji.
§ 7. Do udzielania ulg w spłacie należności
pieniężnych uprawnieni są:
1)
Burmistrz
Czerwieńska – bez względu na wysokość kwoty
należności pieniężnych;
2) kierownik- jeżeli kwota należności nie
przekracza 10-krotności kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, w roku
poprzedzającym podjęcie decyzji o udzieleniu ulgi.
§ 8.1. Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnych dłużnik składa wierzycielowi wraz z dokumentami potwierdzającymi okoliczności faktyczne wskazane we wniosku.
2. W przypadku ubiegania się o udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnych , o których mowa w § 2ust.1 pkt 1lit a) oraz § 4 ust.1 uchwały , dodatkowo wraz z z wnioskiem dłużnik:
1) osoba fizyczna – składa Informację o sytuacji majątkowej” według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej uchwały;
2) osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej – składa dokumenty świadczące o sytuacji finansowej, np. sprawozdanie finansowe, deklaracje podatkowe.
3. Organ uprawniony dokonuje weryfikacji wniosku w zakresie jego kompletności
i może wezwać dłużnika do jego uzupełnienia w terminie 7 dni, z pouczeniem, że
niezastosowanie się do wezwania w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie
podania bez rozpatrzenia.
§ 9.
1. Z zakresu umorzonych
należności oraz odroczenia terminu spłaty całości lub części należności albo
rozłożenia płatności całości lub części na raty, udzielonych w trybie
określonym uchwałą organy uprawnione
sporządzają informację zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do uchwały.
2. Informację, o której mowa w ust.1, są
sporządzane według stanu na dzień 31 grudnia roku kalendarzowego, w terminie do
dnia 15 lutego następnego roku i przekazywane przez kierowników jednostek
organizacyjnych podległych i/lub nadzorowanych przez gminę – Burmistrzowi
Czerwieńska.
§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Czerwieńska.
§ 11.Traci moc uchwała Nr 189/XXIII/2001 Rady Miejskiej z dnia 26 czerwca
2001r.
w sprawie zasad i trybu umarzania oraz udzielania ulg w spłacie należności
pieniężnych przypadających jednostkom organizacyjnym gminy, do których nie
stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.
§ 12. Uchwała wchodzi w
życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku Urzędowym Województwa
Lubuskiego.
Zał. nr 1
do Uchwały
Nr 213/XXIX/06
Rady Miejskiej z dnia 27.09.2006r.
Czerwieńsk,
......................
.......................................................
imię i nazwisko
..................................................................
..................................................................
adres
INFORMACJA
o sytuacji majątkowej osoby ubiegajacej się o zastosowanie ulgi w
spłacie
niepodatkowych należności pieniężnych*[1]
1.
Stan rodzinny:
1)
wszystkie osoby
pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym:
Lp. |
Imię i nazwisko |
wiek |
pokrewieństwo |
Miejsce pracy/nauki Źródło dochodu |
Wysokość dochodu |
|
Wnioskodawca: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dołączam dokumenty potwierdzające wykazane dochody/
brak dochodów.
2) pozostaję w związku małżeńskim[2]
TAK, majątkowe stosunki małżeńskie określa:
- wspólność ustawowa
- rozdzielność
majątkowa ........................................................................................................
data
i numer umowy małżeńskiej
NIE, małżeństwo zostało rozwiązane
......................................................................................................................................................
data rozwiązania małżeństwa, sygnatura akt, sąd, który wydał orzeczenie o rozwiązaniu małżeństwa
NIE
2.
Warunki mieszkaniowe:
Zajmowane mieszkanie stanowi moją własność:
TAK,
NIE, ...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
proszę podać
na jakich zasadach jest zajmowane (najem, użyczenie- od kogo)
Powierzchnia mieszkania:
.................. m2.
3. Miesięczne stałe obciążenia finansowe wnioskodawcy:
1) czynsz/
podatek od nieruchomości ......................................
2) gaz
........................................................................................
3) energia
elektryczna ..............................................................
4) woda
.....................................................................................
5) wywóz
nieczystości .............................................................
6) telefon,
w tym abonament telefoniczny ...............................
7) RTV/
telewizja przewodowa ...............................................
8) Alimenty
..............................................................................
9) Spłata
kredytu ......................................................................
10) Inne
.......................................................................................
Dołączam dokumenty potwierdzające
powyższe obciążenia finansowe ( decyzje, umowy, faktury, dowody wpłat itp.)
4. Majątek wnioskodawcy:[3]
1) posiadam nieruchomości:
TAK,
................................................................................................................................
...............................................................................................................................
proszę podać rodzaj, położenie,
powierzchnię
NIE
2) posiadam majątek ruchomy
(pojazd, sprzęt AGD, RTV, komputer itp.)
TAK:
Pojazd
..............................................................................................................................
Proszę podać rodzaj, markę, rok produkcji i nr rejestracyjny
Inne
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
NIE
2) posiadam
inne składniki majątku, np. papiery wartościowe, lokaty pieniężne, wierzytelności,
udziały lub akcje spółek kapitałowych prawa handlowego:
TAK …………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………..
proszę
podać rodzaj i wartość……………………………….
NIE
5. Prowadzona działalność gospodarcza:
Prowadzę/prowadził..m
działalność gospodarczą:
TAK
1) nazwa
………………………………………………………………...........................
2) nr
ewidencji działalności gospodarczej, organ prowadzący
ewidencję…………………………………………………………………………….
3) Adres
siedziby firmy ………………………………………………………………..
4) Rodzaj
przeważającej działalności…………………………………………………..
5) Wyposażenie
firmy (środki trwałe)
………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………,
6) Data
likwidacji ……………………………………………………………….
NIE
6. Moc osób trzecich:
1) jestem na utrzymaniu osób
trzecich
TAK,…………………………………………………………………………………….
proszę
podać formę, przeznaczenie i wysokość pomocy
…………………………………………………………………………………………..
NIE
7. Zobowiązania wnioskodawcy:
Posiadam zobowiązania lub
zaległości:
TAK (proszę podać wysokość)
1) ZUS
……………………………………………………………..
2) Urząd
Skarbowy ………………………………………………..
3) Banki
……………………………………………………………
4) Kontrahenci
……………………………………………………..
5) Opłaty
związane z mieszkaniem ………………………………..
6) Alimenty
………………………………………………………..
7) Inne
……………………………………………………………...
8. Dołączam dokumenty potwierdzające powyższe zobowiązania.
NIE
9. Zdarzenia
losowe mające wpływ na stan majątkowy wnioskodawcy (klęski żywiołowe, wypadki
itp.):
…………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………..
Dołączam dokumenty
potwierdzające powyższe zdarzenia losowe.
Oświadczam ,że wszystkie podane
informacje są zgodne z rzeczywistością,
Jest mi znana odpowiedzialność
karna za podanie nieprawdziwych danych.
……………………………………………………………………………………
data, czytelny
podpis wnioskodawcy
Zał. Nr 2
do Uchwały Nr 213/XXIX/06
Rady Miejskiej z dnia 27.09.2006r.
BURMISTRZ
CZERWIEŃSKA
66-016
CZERWIEŃSK
ul. Rynek
25
INFORMACJA ZA ROK ...................
z dokonanych umorzeń należności jednostek organizacyjnych gminy Czerwieńsk oraz
przyznanych ulg w trybie Uchwały Nr 213/XXIX/06
Rady Miejskiej w Czerwieńsku 27.09.2006r. w
sprawie sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat
należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja
podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r Nr 8, poz.60 z późn. zm.)
..................................................................
kierownik jednostki
Lp. |
Treść |
Nazwa-
symbol dłużnika |
Liczba
dłużników |
Kwota
należności (w złotych |
Kwota
umorzenia, odroczenia, rozłożenia na raty (w złotych) |
Termin
odroczenia, rozłożenia na raty *) |
Tytuł
powstałej należności |
||||
Należność
główna |
Odsetki
i należności uboczne |
Należność
główna |
Odsetki
i należności uboczne |
Dział,
rozdz. klasyfikacji |
Podstawa
prawna |
||||||
1. |
Umorzenie Podstawa prawna |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Odroczenie |
bez
rozłożenia na raty |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Z
rozłożeniem na raty |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3 |
Rozłożenie na raty |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
........................................................ .............................................. .................................................
główny księgowy dzień,
miesiąć, rok kierownik
jednostki